Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Uitvaartverzekering verzorgt geen uitvaart


24 januari 2008

Vraag nummer: 5150  (oude nummer: 10168)

Hallo,

We hebben 2 weken geleden een klachtbrief gestuurd naar onze uitvaartverzekering, maar kwam dit tegen en wilde toch even zien of wij wel degelijk gelijk hebben.
Ons zoontje is met 22 weken zwangerschap te vroeg en levenloos geboren. Nu hebben wij die dag gebeld naar de uitvaartverz, maar kregen te horen dat we niet verzekerd waren. Omdat we het niet vertrouwden dat deze informatie goed was, omdat wij wel een overlijdensakte hadden en aangezien ik zelf bij een uitvaartverz. werk hebben we na 1 week weer gebeld, maar dan het overlijdensnummer en weer kregen we te horen dat we niet verzekerd waren vanwege onder de 24 weken. Na het bellen met hoofdkantoor, omdat wij wel een overlijdensakte hebben van ons zoontje bleken we dus toch verzekerd te zijn voor ons zoontje. Nu zijn we toch wat kwaad dat dit de dag van overlijden dit niet is verteld en pas bij de derde persoon wij eindelijk duidelijk konden krijgen. Nu hebben wij ook geen uitvaartverzorger gehad die voor ons alles kon regelen en hebben wij alles zelf moeten regelen, zodat er helaas toch tijdens de uitvaart dingetjes zijn vergeten. Na aanleiding van de eerste klachtbrief stuurde zij ons een excuusbrief en een tegoed van 500 euro voor een psycholoog en dit heeft ons nog bozer gemaakt dat wij alle verzekeringen premievrij hebben gemaakt en de eis dat wij dezen willen afkopen. Zij doen nl niet aan afkoop, maar het vertouwen is zodanig weg dat wij niets meer met hen te maken willen hebben. Mijn vraag is dan ook staan wij in ons gelijk dat zij niet goed gehandeld hebben? en kunnen wij eisen onze polissen dan wel af te kopen ivm niet meer vertrouwen?

Bedankt voor uw antwoord.

Groet Xxxxx

Antwoord:

Geachte heer of mevrouw,

Een heel pijnlijk verhaal. Als je een kind verliest en dan zo in de kou blijft staan, is heel erg.

De verzekering heeft de fout toegegeven. Maar het gebeurde is natuurlijk niet meer terug te draaien. U hebt op het moment dat u het nodig had, de feitelijke steun van een uitvaartverzorger gemist. Dan kan het toch zo zijn, zoals u schrijft, dat je dingetjes vergeet en dat kun je niet meer terug draaien.

Ik kan niet beoordelen of het mogelijk is om uw verzekering premievrij te maken. Want je hebt verzekeringen in alle soorten en maten, zoals u ook zelf zult weten als u bij een verzekeraar werkt en ik ken uw polis niet. Als je bijvoorbeeld een natura-verzekering hebt, waar je maandelijks een premie betaalt, voor welk bedrag je gedurende de looptijd van de verzekering verzekerd bent, bouw je misschien geen waarde op. Het is dan misschien net als met een brandverzekering: zeg je die op, dan ben je niet meer verzekerd. Dan is er geen sprake van een opgebouwde waarde of van premievrij maken. Zolang je betaalt ben je verzekerd en anders niet.
Ik weet niet hoe het bij u zit, maar de mogelijkheden en onmogelijkheden moeten uit de polis en de algemene voorwaarden van uw verzekering op te maken zijn. Als u er zelf niet helemaal uit komt, is het misschien een idee om eens bij een assurantieadviseur uw licht op te steken of om collega's van uw werk naar uw polis te laten kijken. Ik kan van een afstand niet zien wat uw polisvoorwaarden zijn.

Ik kan me goed voorstellen dat u in deze verzekeraar geen vertrouwen meer hebt. Als de verzekering zo is, dat alleen zolang je betaalt je verzekerd bent, kunt u gewoon naar een ander overstappen.

Een tegemoetkoming van een waardebon van € 500,- vind ik persoonlijk aan de magere kant. De begeleiding van een uitvaart heeft een 'waarde' van enkele duizenden euro's en dat is met € 500,- niet goedgemaakt, vind ik. Temeer omdat het hier een fout van de verzekeraar is en dan nog op zo'n moeilijk moment als dat het kind levenloos geboren is.

Ik zou als ik u was zeker overwegen om een klacht in te dienen. Ik weet niet of u hiervoor terecht kan bij de Ombudsman Uitvaartwezen (zie www.klachteninstituutuitvaartwezen.nl) of bij de KiFiD (www.kifid.nl). Maar dat kunt u zelf eenvoudig uitzoeken. Op de site van de KiFiD is snel te zien of een verzekeraar is aangesloten.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, een verkeerd bedrag, de ene fout wordt veranderd in een andere fout, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE