Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Omzetten verzekeringspolis van natura naar kapitaal

4 september 2002

Vraag nummer: 996 (oude nummer: 1328)

Fri Oct 15 22:32:50 1999

Mijn ouders hebben in 1946 een polis afgesloten voor een begrafenisverzekering. De polis zou (volgens de verzekeraar) omgezet zijn van een verzekering voor rouwauto, 2 volgauto's ed naar een verzekerd bedrag. Voor zover wij (de kinderen) weten, zijn mijn ouders daar nooit mee akkoord gegaan en hebben dus ook de verhoogde premie niet betaald. Nu de verzekering moet uitkeren ivm het overlijden van mijn moeder, willen ze slechts het in 1972 door hun (eenzijdig) vastgestelde bedrag van fl 950,00 uitkeren.
Kan dit allemaal zomaar? Volgens ons worden op deze manier veel mensen "opgelicht". In die 25 jaar zou het bedrag toch zeker hoger geworden moeten zijn. Bovendien kunnen zij geen nieuwe polis opleveren. Graag uw advies.

Antwoord:

Sat Oct 16 00:42:10 1999

Geachte heer of mevrouw,

Het is niet onmogelijk dat een begrafenisverzekering, zoals door u is beschreven, is omgezet van een natura- in een soort kapitaalverzekering. En ook is het niet vreemd dat daar dan 'slechts' een bedrag van ƒ950,- uit komt. Oude polissen waren vaak niet waardevast, zodat ze niet met de inflatie meegingen. Ik heb enkele weken geleden ook nog eens een vraag over verzekeringen gehad en adviseer om vooral op het element 'waardevast' ofwel met de inflatie meegaand te letten. Algemene kreten als 'met winstdeling' geven echter niet de garantie dat ze met de inflatie meegaan; zo'n verzekering zou ik persoonlijk nooit nemen.

Echter, voor de omzetting van de verzekering lijkt mij een toestemming van de verzekerde nodig.
Eenzijdig kan men een overeenkomst m.i. niet wijzigen. Ik kan mij ook voorstellen dat de verzekeraar destijds een brief heeft geschreven in de zin van "We gaan over naar een ander soort dekking. Als u niet reageert nemen wij aan dat u hiermee instemt." De vraag is of je dat moet accepteren. Want stel dat die brief toen niet bij de geadresseerde is aangekomen. Bovendien moet men dan ook nog maar eens bewijzen dat 'ie verzonden is.

In uw situatie zou ik eerst maar eens opheldering van de betreffende verzekeraar vragen. Waar baseert men op dat de verzekering is omgezet en dat dit de instemming van uw ouders had? Dan moet u geen genoegen nemen met een algemeen verhaal dat het zo is, maar bewijsstukken verlangen. Voorts zou ik informatie inwinnen bij de Verzekeringskamer in Apeldoorn, vragen of dit mogelijk is en vragen waar u eventueel een klacht kunt indienen. Ik weet dat er een Ombudsman is voor levensverzekeringen (ik dacht dat die in Den Haag zit), maar niet of er iets soortgelijks voor andere verzekeringen is. Ik verwacht echter dat de Verzekeringskamer u beter kan inlichten en verwijzen.

mr W.G.H.M. van der Putten

16 oktober 1999

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder