Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Rekening transport in redelijke verhouding


24 juni 2005

Vraag nummer: 3855  (oude nummer: 6079)

Ik ben opdrachtgever voor het vervoer en 1 dag 'opslaan' van een overledene. Transport van huis van overlijden naar aula zo'n 20 km en de dag daarop vervoer naar plaats van begraven zo'n 200 km. Auto moet komen en gaan en zal zo'n 500 km hebben gereden. Hiervoor wordt Euro 1194,- in rekening gebracht.
Tevoren heb ik niet gevraagd (kunnen vragen) een offerte uit te brengen.
Is de hoogte van het bedrag evenwel niet onredelijk hoog?

Antwoord:

Geachte heer,

Ik vind het moeilijk om hier iets over te zeggen. Ik heb een tijdje geleden met iemand gesproken over het vervoer van een stoffelijk overschot van Eindhoven naar Roermond, waarbij gezegd is dat dit 0,50 per km kostte. Dat was het tarief van een bekend uitvaartbedrijf aldaar. Nu weet ik niet zeker of dit inclusief of exclusief de chauffeur is, maar ik denk exclusief. Rouwauto's zijn het soort auto's die niet heel efficiënt een aantal uren per dag of per week inzetbaar zijn en waar de vaste lasten waarschijnlijk zwaar drukken op de km-prijs. Voor 500 km zou je voor de auto op € 250,- komen. Een 'ligdag' kost wellicht 100,-. Dan heb je te maken met de uren van de chauffeur. Ik heb geen idee wat voor tarief daarvoor geldt of redelijk is. Je hebt waarschijnlijk wel 2 mensen nodig om de kist in en uit de auto te krijgen, maar het is onzin om daarvoor op zo'n afstand 2 mensen mee te sturen. Er is op de plek van vertrek en van aankomst altijd wel een 2e persoon te vinden die een minuutje kan helpen. Nu is de chauffeur natuurlijk ook extra tijd kwijt. Transport van huis naar de aula betekent dat een chauffeur eerst naar het huis moet komen, er zit extra tijd rond zo'n rit. Als iemand 200 km verderop begraven wordt, moet de chauffeur ook weer met de auto terug. Met een rouwauto race je niet. Je moet met in- en uitladen rekenen, het ruim op tijd voor de bergafenis aanwezig zijn (je kunt niet een half uur te laat komen omdat er een beetje file was, je moet uit zekerheid een uur te vroeg zijn) kost ook extra tijd. Als je die ritten heen ern weer bij elkaar op 10 uur calculeert, lijkt me dat niet onmogelijk of onredelijk. Maar ik heb geen idee van het uurloon van deze mensen. Ik heb pas een "PC-dokter" gehad voor storingen en een tijdje terug iemand van een smederij die een doorroestende stang van een luifel kwam vervangen. Het tarief was 35,- per uur excl. BTW. Mij lijkt dat een chauffeur niet hoger gekwalificeerd werk doet, eerder minder. Dan zou je met uurloon inclusief BTW op € 400,- tot 450,- moeten komen, voor het door u beschreven transport.
Maar dan kom ik in totaal (250,- + 100,- + 450,-) op zo'n € 800,-. Dat is nog een fors verschil met 'uw' 1.200,-.

Overigens zou ik iedereen adviseren altijd een offerte te vragen. Dat is een van de dingen die op deze site altijd aanbevolen wordt: laat je niet verrassen door de kosten, want meestal is het een negatieve verrassing. Dat heb ik ook als ik naar de tandarts ga of een schilder laat komen, dat ik denk "Jeetje, wat is dat duur". (Maar omdat al die anderen duur zijn, ben ik als juridisch adviseur ook niet erg goedkoop). Rondom een uitvaart zitten ook veel man/vrouw-uren en personeel is duur. Als men tevoren kan uitleggen wat het kost, wat de tarieven van mensen en materieel zijn, dan is het weer een stuk acceptabeler.

Het lijkt mij zaak dat u als opdrachtgever een specificatie van de kosten vraagt. Als u meent dat die specificatie onvoldoende is of het tarief duidelijk te hoog is, kunt u een klacht overwegen bij de Ombudsman Uitvaartwezen (zie elders op de site).

mr W.G.H.M. van der Putten

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE