Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Heb overlijdensakte nodig

17 januari 2013

Vraag nummer: 33342

Mijn moeder is in Leeuwaarden overleden en mijn vader in Heerlen nu heb ik een Akte van Overlijden nodig.
Waar kan ik dit aanvragen en kan ik dit in Rotterdam aanvragen, want ik woon zelf in Rotterdam.

Met vriendelijk groet.
I. Sardjoe

Antwoord:

Geachte heer of mevrouw,

Wat u nodig hebt is een uittreksel uit het register van overlijden van de burgerlijke stand/GBA. Dat wordt in de wandeling 'de overlijdensakte' genoemd.

Op een uittreksel van de burgerlijke stand staan gegevens die bij een bepaalde levensgebeurtenis, zoals geboorte, huwelijk, partnerschapregistratie, echtscheiding en overlijden, zijn vastgelegd. Hierop staan geen adresgegevens.
Dit uittreksel vraagt u aan in de gemeente waar de levensgebeurtenis heeft plaatsgevonden. In uw geval moet u contact opnemen met de gemeenten Leeuwarden en Heerlen.

Een uittreksel kost in 2012 EUR 12,10.

Bij sommige gemeenten kunt u via de site van de gemeente een uittreksel GBA aanvragen. Hiervoor dient u gebruik te maken van uw DigiD. In de afhandeling van de elektronische betaling kunt u kiezen voor het betalen met een creditcard of met internetbankieren via Ideal.
Ik heb het even voor u nagekeken: dit kan ook bij de gemeenten Leeuwarden en Heerlen, zie:
http://www.leeuwarden.nl/product/burgerlijke-stand-uittreksel
http://www.heerlen.nl/Burgerlijke-stand,-uittreksel-of-afschrift.html

U kunt een uittreksel ook schriftelijk aanvragen. U schrijft dan de gemeente een brief met daarin in ieder geval:
- uw naam en adres;
- het doel waarvoor u het uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA) nodig heeft;
- een kopie van uw geldige legitimatiebewijs;
- uw handtekening.
U stuurt uw (ondertekende) aanvraag met een kopie van uw geldige legitimatie naar de gemeente. U krijgt het uittreksel dan met een rekening thuisgestuurd.
Adressen van de gemeenten vindt u natuurlijk via hun site.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Bijvoorbeeld over de vraag of men verplicht is een uitvaartondernemer in te schakelen:


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder