Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Akte van overlijden (tijdstip overlijden)

21 december 2009

Vraag nummer: 7148 (oude nummer: 14627)

Beste heer van Putten,

Helaas is mijn zus na een aantal dagen, volgens het onderzoek 2 dagen, dood gevonden door de crisisdienst met behulp van politie. Er is een onderzoek geweest door arts van de GGGD & recherche om de doodsoorzaak vast te stellen. Rechercheur heeft aan mij en een andere zus vertelt dat er geen misdrijf is geweest en in haar situatie aan een natuurlijke dood is overleden, zij vermoeden dat het een hartstilstand is geweest waardoor zij op de grond is gevallen. Mijn vraag: Op de akte van overlijden staat geen overlijdings datum en tijd. Wel de gevonden datum en tijd. Het lijkt mij dat de arts kan zien hoelang onze zus overleden was want familie wilt toch weten wanneer zij overleden is? Het staat ook zo in de Akte van overlijden.

Met vriendelijke groet,
XX

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Wat bedoelt u precies? De akte van overlijden is een interne akte van de gemeente, die kunt u niet hebben.

Wat u misschien bedoelt is:
1) de verklaring van overlijden van de arts, of
2) een uittrekstel uit het register van overlijden van de gemeente.

In de verklaring van overlijden dient een arts of gemeentelijke lijkschouwer een datum van overlijden op te geven. Geen tijdstip.
Het model van een verklaring van overlijden kunt u (natuurlijk) vinden op deze site, en wel als bijlage onder aan het Besluit op de lijkbezorging: Besluit van 4 december 1997, houdende voorschriften ter uitvoering van de Wet op de lijkbezorging (Besluit op de lijkbezorging).
http://www.uitvaart.nl/page_302.html

Iets anders is, dat als men bij de gemeente aangifte doet van overlijden, men dan ook een tijdstip moet noemen. Bij vinding van een overledene, zoals in het geval van uw zus, kan men natuurlijk niet tot op de minuut precies vertellen wanneer zij is overleden. Men zal het dan moeten schatten. Die gegevens worden opgenomen in de akte van overlijden, die de ambtenaar van de burgerlijke stand moet bewaren in het register van overlijden.

Wanneer men bij de gemeente later een uittreksel van de overlijdensakte in het register van overlijden vraagt, worden daar normaal gesproken ook de dag en het tijdstip van overlijden vermeld. Wanneer dat niet zo is, zou ik de gemeente om uitleg vragen.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder