Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Personen weigeren op crematie en kerkdienst


13 januari 2008

Vraag nummer: 5115  (oude nummer: 10094)

Is het mogelijk personen te weigeren bij mijn crematie/kerkdienst? Indien ja, moet dit dan schriftelijk worden vastgelegd?

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Ja, het is mogelijk om personen te weigeren bij uw crematie of kerkdienst.
Zie vergelijkbare vragen in de sub-rubriek 'Uitvaartplechtigheid' in de rubriek 'Overige onderwerpen'.

Het is inderdaad wel verstandig om dit schriftelijk vast te leggen in de vorm van een codicil. Een codicil is een (volledig) eigenhandig geschreven briefje, met uw naam en adres en datum en handtekening. In een codicil kan men rechtsgeldig zaken regelen over de eigen uitvaart en dus ook dit soort dingen zoals wie wel of niet welkom is. Het codicil kan later worden verscheurd en worden vervangen door een nieuw codicil, als u het ooit wilt veranderen.
Je kunt dit ook in een testament regelen, maar het testament moet door een notaris worden opgemaakt en kost een paar honderd euro. Bovendien wordt een testament meestal pas een paar weken na de uitvaart geopend en dat is te laat voor dit soort wensen aangaande de uitvaart. Mensen beseffen dat helaas vaak niet. Je kunt natuurlijk wel een kopie van het testament thuis bewaren, maar je weet dat niet zeker of het wel het geldige is. Want mensen veranderen soms hun testament en bewaren nog een kopie van een oude versie.

Het is verstandig om het op te schrijven, omdat er later wellicht onder nabestanden discussie over komt. Zo van 'Dat kun je niet maken' e.d. Het helpt dan als het op papier staat. Het is dan ook duidelijk dat het niet gaat om ruzie tussen nabestaanden en de personen die geweigerd worden, maar dat het úw wens is.

Zie over de vraag of je iemand kunt verbieden om afscheid te nemen van een overledene, ook:


Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

------


Een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Maar er staat altijd nog een fout nummer in de telefoongids. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, verkeerde bedrag, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.

mr W.G.H.M. van der Putten

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >

Heeft u op dit moment een
uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219
Dag en nacht bereikbaar



Nee, ga verder >