Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Muziek tijdens de afscheidsdienst was afschuwelijk


1 april 2022

Vraag nummer: 64674

Geachte heer van der Putten,

Mijn moeder is begin maart j.l. overleden en vanwege erge drukte is voor haar de dienst in een zaal van een restaurant gehouden. Alle 5 de muzieknummers zijn afschuwelijk door gekomen en heeft de hele dienst verpest. Er kwam ook nog andere muziek doorheen en van wat ik later vernam wilde 1 van de koks muziek opzetten. Ik heb 2 weken later een gesprek aangevraagd met de bazin van het restaurant en zij kon zich voorstellen dat dit niet leuk was allemaal en als genoegdoening bood zij aan dat mijn man en ik nog een keer in die zaal de desbetreffende muziek konden luisteren. Dit had voor ons geen meerwaarde want die muziek kenden we al. Het geheel van deze reactie en de nare nasmaak van wat een mooie dienst had kunnen zijn is nog steeds aanwezig. Mijns inziens is er niet geleverd wat we hadden kunnen en mogen verwachten. Ik heb nogmaals contact gezocht met de desbetreffende mevrouw van het restaurant maar nu per mail. Zij verzocht mij weer om een mondelinge afspraak maar die heb ik geweigerd omdat ik daar de meerwaarde niet van zag. Dit heb ik haar in een tweede mail laten weten. In allebei de mails heb ik gevraagd om 400 euro compensatie, ik had op deze site namelijk al het een en ander gelezen, en tevens nogmaals gevraagd om een reactie binnen een week.
Heb ik hier goed aangedaan?
Wat als zij niet meewerkt?
De uitvaartondernemer blijkt niet aangesloten te zijn bij een grotere instantie. Ook heb ik de uitvaartondernemer hier niet bij betrokken omdat hij er ook niets aan kon doen dat de muziek in het restaurant niet lukte. Volgens de bazin was dit verder nog nooit voorgekomen zei ze.
Wij zouden graag uw mening vernemen.

Met vriendelijke groet,

Brigitta ter Bogt

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Ik kan u helaas geen concreet advies geven in deze kwestie.

Wat betekende dat 'de muzieknummers afschuwelijk door zijn gekomen'? Had de installatie geen kwaliteit of onvoldoende bereik? Had de aangeleverde muziek wel de juiste specificaties voor de installatie in de zaal? Waar lag dat aan?

Wat moet worden afgewogen is of het restaurant de keuze van uzelf of van de uitvaartondernemer was, of u dan wel de uitvaartondernemer eerst heeft geïnformeerd naar de mogelijkheden en de kwaliteit van de muziek en dat heeft gecontroleerd, wat er verder tijdens die dienst gebeurde, wat er voor het gebruik van de zaal is betaald en wat er voor eventuele diensten is betaald.

Wat is er gedaan toen tijdens het 1e nummer duidelijk was dat de kwaliteit van de muziek niet deugde? Heeft de uitvaartverzorger meteen overlegt met de verantwoordelijke persoon van het restaurant hoe dit opgelost kon worden? Hebt u dat zelf gedaan? Waarom heeft de uitvaartverzorger het niet gedaan? Dat lijkt mij typisch diens taak, ook als hij het niet heeft georganiseerd. Een uitvaartverzorger moet alle problemen tijdens een afscheidsdienst meteen proberen op te lossen.

Waarom hebt u pas na 2 weken een gesprek aangevraagd met de restauranthouder en niet meteen? Dat maakt de klachten niet sterker.

Als de afspraken en organisatie van de dienst via de uitvaartverzorger zijn verlopen, ligt er mijns inziens zeker ook een verantwoordelijkheid bij die persoon. Die behoort de kwaliteit van derden dan te controleren, voor aanvang van de dienst. Als dat niet gebeurd is, is dat een tekortkoming van de uitvaartondernemer.

Of een schadevergoeding van 400,- euro passend is, hangt of van wat er voor het gebruik van de zaal en de muziekinstallatie betaald moest worden. De kans bestaat dat er wel voor de zaal betaald moest worden, maar misschien niet extra voor het gebruik van de muziekinstallatie. Dan was dat misschien inclusief of 'gratis'.

Een uitgangspunt bij een vergoeding voor een niet geleverde dienst of een slecht uitgevoerde dienst is, dat men de geleverde dienst niet of slechts deels betaalt. Dat principe geldt bij alle zaken: een schilder die niet goed schildert, een garage die een defecte motor slecht heeft gerepareerd, een gootsteen die blijft lekken nadat de loodgieter is geweest. Als die werkzaamheden bijvoorbeeld 250,- euro hebben gekost, kan men geen 500,- schadevergoeding eisen. Dan is misschien 100,- of 150,- passend, maar 250,- het maximum. Maar als een kostenpost inclusief is, wordt het moeilijker om dat te beoordelen.

Ik heb te weinig gegevens voor een afgewogen advies in deze zaak. Maar misschien hebt u met mijn overwegingen een handvat.

Terzijde: ik adviseer iedereen om vooraf te bezien of de uitvaartverzorger die men in de arm neemt, aangesloten is bij een klachteninstituut of de Ombudsman uitvaartwezen. Niet achteraf, dan is het te laat.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Een uitvaart zoals u dat wilt, zonder compromisssen. Regel hier uw uw exclusieve begrafenis of crematie.

TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.

Heeft u op dit moment een
uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219
Dag en nacht bereikbaar



Nee, ga verder >