Kosten thuisopbaring


22 december 2009

Vraag nummer: 7153  (oude nummer: 14635)

De thuisopbaring is geheel verzorgd door medewerkster van verzorgingstehuis.
Alleen de koeling en inkisting is door de uitvaartverzorger gedaan en beide apart berekent.
De uitvaart verzorger berekent echter ook een aanzienlijk bedrag voor de thuisopbaring.
Op mijn verzoek deze kosten niet te berekenen is men dat niet van plan men draait er wat omheen en bied aan de inkisting niet te berekenen wat ik raar vind want dat hebben zij wel gedaan.
Graag uw mening hierover.
B.v.D

Antwoord:

Geachte heer of mevrouw,

Ik kan daar aan de hand van uw verhaal geen oordeel over hebben. Dan moet je meer inzicht hebben in wat er precies is gebeurd, hoe hoog de betreffende bedragen zijn, hoe die zich verhouden tot de hele kosten van de uitvaart, hoe lang de opbaring heeft geduurd en of de uitvaartverzorger regelmatig kwam kijken of alles wel goed ging. Want in dat laatste zit vaak ook een deel van de kosten van de thuisopbaring: de (reis)tijd om te komen, te kijken, en weer te gaan. Een thuisopbaring is vaak nauwelijks of niet goedkoper dan in een rouwcentrum, omdat het meer tijd kost. Een goede uitvaartverzorger zal regelmatig de installatie en de overledene komen controleren op overmatig vochtverlies e.d.

Ik heb de indruk dat de medewerkster van het verzorgingshuis eenmalig in actie is gekomen, terwijl een uitvaartverzorger gewoonlijk regelmatig komt kijken. Ik vermoed dat daar de kosten in kunnen zitten.

Ja, het is vreemd om de inkisting niet te berekenen als men u tegemoet wil komen. Een correcte uitvaartonderneming kan u precies vertellen hoe men aan zijn kosten komt. Dan hoef je niet te draaien. Bovendien zal een goede uitvaartonderneming u van tevoren ook een kostenopgave doen, zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Ik proef uit uw verhaal dat dit niet gebeurd is.

Ik vind het ook raar, maar u moet zich nog maar eens goed laten uitleggen hoe men de kosten berekent en waarom, als deze afwijken van de offerte. Als er geen offerte gemaakt is, is dat een beetje dubieus. U hoeft nog niet meteen met een slechte onderneming van doen te hebben, maar alle brancheorganisaties in de uitvaart drukken hun leden op het hart om vantevoren duidelijke financiele afspraken te maken. Er kunnen natuurlijk soms wel onvoorziene situaties zijn, maar als men voor een thuisopbaring kiest kunnen de kosten helemaal bekend zijn.

Als u er met deze ondernemer niet uit komt, of u toch een vervelend gevoel blijft houden, kunt u overwegen om een klacht in te dienen bij de Ombudsman uitvaartwezen. Zie www.klachteninstituutuitvaartwezen.nl.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >
Landelijk meldpunt overlijden
088 - 848 82 27
De hele nacht, Direct een dienstdoende uitvaartondernemer aan de lijn