Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Reactie op niet betalen gebruik mortuarium

29 november 2002

Vraag nummer: 1745 (oude nummer: 2112)

Mon May 27 21:00:06 2002

Er is een buitenlandse vakentieganger binnen gebracht in het ziekenhuis. Deze wordt dan verzorgt en in de koeling gelegt en blijft daar bv. 4 dagen blijft liggen. Een buitenlandse onderneming haald deze op die achteraf de rekening v/h gebruik v/h mortuarium niet wil betalen. Hoe krijg je je geld van het gebruik dan toch?

Antwoord:

Geachte heer of mevrouw,
Uw nadere omschrijving verandert niet zo veel aan het verhaal. Degene die opdracht geeft voor het gebruik van het mortuarium is in principe degene die de rekening moet betalen. Als de buitenlandse vakantieganger niet als overledene binnen kwam, maar als patiënt, volgt e.e.a. uit de patiëntenovereenkomst, waar hoogstwaarschijnlijk ook het nodige in staat voor het geval dat de patiënt komt te overlijden.
Voorts moeten de personalia van de overledene natuurlijk bekend zijn. Aan zijn nabestaanden kan een rekening worden gezonden. Er is naar Nederlands recht ook zonder patiëntenovereenkomst sprake van zaakwaarneming en een opeisbare vordering. Gewoon een rekening sturen naar de familie dus.
Indien geen adres of nabestaanden bekend zijn, zou ik een rekening sturen naar de buitenlandse uitvaartondernemer, die de overledene kwam ophalen. Hij handelde als vertegenwoordiger van de nabestaanden zou ik zeggen, en is als zaakwaarnemer aanspreekbaar. Hij kan kiezen of delen: of de rekening zelf voldoen dan wel de namen en adressen van de nabestaanden geven.
Het hangt af van welk buitenland het hier om gaat, of dat het innen van een rekening aldaar eenvoudig is of niet. Juridisch is het altijd mogelijk, maar feitelijk is het de vraag of alle moeite en kosten van een buitenlandse procedure wel lonen.Als dat niet het geval is of lijkt, zou ik er in uw geval voor kiezen om het gemis van deze inkomsten als leergeld te zien en voor het geval dat een overledene naar het verre buitenland wordt overgebracht en er van diens verzekering of derden geen garanties zijn dat de nota betaald wordt, het lichaam alleen vrij te geven als de kosten handje-contantje zijn betaald.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.