Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Opbaren (niet in afgesproken mortuarium)


26 november 2002

Vraag nummer: 1673  (oude nummer: 2039)

Thu Mar 14 01:26:00 2002

Geachte heer Van der Putten,

wij wilden mijn vader opbaren in een mortuarium. De beheerder van het mortuarium heeft aan de verzekeringsagent van de DELA laten weten dat dit geen probleem zou zijn op een donderdag (5e dag na overlijden). Nadat alle rouwkaarten verstuurt waren kreeg ik als zoon het bericht dat het niet meer mogelijk was om mijn vader op de afgesproken dag op te baren.
Ik was te laat geweest en de beheeerder van het mortuarium vond dat zijn eigen vasten klanten voor gingen en men op het tijdstip dat mijn vader opgebaard zou worden een koffietafel voor een andere klant had gereserveerd.
Nu is het zo dat de beheerder (Onderneming VERSTR) het alleenrecht en zelf de plekken en tijdstippen van het opbaren kon bepalen.
Nu wordt mijn vader in een horecagelegenheid van een van de partners opgebaart voor het laatste afscheid. een ander mortuarium was niet meer beschikbaar. Kan ik de beheerder van het mortuarium voor dit grove schandaal aanklagen? en zo ja op grond van welke wetsartikelen?
met vr.groet
a.uit tholen

Antwoord:

Geachte heer,
Een zeer vervelende zaak. Overigens nog gecondoleerd, voordat ik het vergeet. Want ik begrijp dat het om een recent verlies gaat.
Hoe zit het juridisch? Is iemand verantwoordelijk en voor de situatie aanspreekbaar? U geeft de beheerder van het mortuarium de schuld, maar ik zou eerder eens gaan kijken bij de verzekeringsagent. Die regelde immers dat van het mortuarium gebruik gemaakt zou kunnen worden en als het goed is/was, had die een vaste afspraak met de beheerder. Als het geen vaste afspraak was, dan heeft hij u iets verkeerds voorgehouden en is de agent daarvoor verantwoordelijk. Als er wel een vaste afspraak was, had de verzekeringsagent op zijn strepen moeten gaan staan. Daar had hij juridisch het volste recht toe (als hij zijn werk goed had gedaan). Als hij dit heeft nagelaten, is hij ook aanspreekbaar. En u hebt niets met de beheerder van het mortuarium te maken, maar met die agent. Als die zijn werk goed zou hebben gedaan, zou de mortuariumbeheerder er niet onderuit hebben gekund.Kortom, uw klacht heeft primair betrekking op het handelen of nalaten van de verzekeringsagent.
Ik begrijp indirect dat uw vader was verzekerd bij Dela. Dan kunt u daar een klacht indienen. Als uw klacht niet netjes wordt afgehandeld, dan kunt u daar weer over 'in beroep' bij de ombudsman van de VOU (een vereniging van ondernemingen in de uitvaartzorg, waar Dela bij is aangesloten).Waar u precies moet zijn en hoe u het moet doen, kan Dela u vertellen. Dela vindt het zelf ook heel vervelend en onwenselijk als hun agenten de zaken onjuist of onzorgvuldig behandelen, dus ik verwacht dat ze uw klacht serieus nemen en een hartig woordje met betrokkene spreken.

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >

Heeft u op dit moment een
uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219
Dag en nacht bereikbaar



Nee, ga verder >