Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Wachten, wachten en wachten op de arts (voor lijkschouw)

2 februari 2016

Vraag nummer: 45074

Mijn schoonvader is vanmiddag overleden. Wij wachten al de hele avond op een arts.
Waar kan ik het beste een klacht indienen?

Met vriendelijke groet,

XX

Antwoord:

Geachte heer,

Allereerst mijn welgemeende condoleances voor u en de verdere familie.

Waar kunt u een klacht indienen? Ik denk eerst bij de betreffende arts zelf. Of bij de organisatie, als hij bijvoorbeeld in dienst is van een GGD of zo.

De late komst van artsen die het allemaal niet zo serieus meer nemen als er geen leven meer te redden valt (alhoewel, misschien valt er juist nog wel iets te redden in sommige gevallen als ze er snel zijn), is en blijft een probleem. Uitvaartondernemers klagen er regelmatig over.

U zou klachten kunnen indienen bij het ministerie van Binnenlandse Zaken, het ministerie van Volksgezondheid, de Geneeskundige Inspectie, de Vereniging van Huisartsen etc.
Klachten van nabestaanden helpen de overheid om strengere voorschriften op te kunnen leggen aan artsen. Bij veel klachten kunnen die niet zeggen 'het valt wel mee'. Maar het valt vaak niet mee.
Sommige artsen kan het schijnbaar niets schelen aan hoe vervelend het is voor nabestaanden als zij of de uitvaartverzorgers niet kunnen beginnen met de laatste verzorging van vader, moeder, echtgenoot, kind etc.

Zie vergelijkbare vragen in de subrubrieken 'Lijkschouwing' en 'Mortuarium / rouwcentrum'.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartmarkt.nl


TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Zijn kinderen verplicht de uitvaart van hun ouders te betalen?

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.