Kosten crematie broer


2 februari 2008

Vraag nummer: 5185  (oude nummer: 10252)

mijn broer is op xx-xx jl. overleden. had een polis, maar deze dekt niet de kosten vanwege een clausule ( terecht ) mijn overige broers, en zuster zijn onwillig mee te betalen in de kosten van crematie. broer had alleen veel schulden, dus boedel is er niet, ook baten zijn er niet. na overlijdensmelding heb ik begrafenisondernemer ingeschakeld, in eerste instantie vanwege a. overlijden, b. aanwezigheid polis.
crematie is zo goedkoop mogelijk geregeld, maar IK HEB OPDRACHT GEGEVEN.. andere familie is niet bereid tot meebetalen van de crematie kosten.
ik kan deze last niet alleen dragen. wat nu ?

Antwoord:

Geachte heer of mevrouw,

Als uw broer geen vrouw of kinderen had, zijn u en uw broers en zus erfgenaam. Dat betekent dat u allen samen aansprakelijk bent voor de kosten.
Dat u opdrachtgever bent, betekent dat de uitvaartondernemer bij u terecht kan voor de rekening. Daar kunt u niet onderuit. Maar u hebt wel een vordering op de andere erfgenamen.
Als de andere erfgenamen niet vrijwillig meebetalen, kunt u een advocaat inschakelen. Of, als u een rechtsbijstandsverzekering hebt, die verzekering. Alleen moet u er voor waken dat de kosten van een advocaat hoger worden dan het bedrag waar het om gaat. U staat echter wel volledig in uw recht om bij de andere erfgenamen de hand op de houden om mee te betalen.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, een verkeerd bedrag, de ene fout wordt veranderd in een andere fout, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover. Je wordt hooguit van het kastje naar de muur gestuurd en van de muur naar de kast, etc. en dan hoor je nooit meer iets. En dan bel of mail of schrijf je maar weer eens en begint alles weer van voren af aan en eindigt het weer in het niets.

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >