Geschil om urn met barst; opzeggen bestelling?


25 september 2002

Vraag nummer: 1127  (oude nummer: 1462)

Sat Aug 1 03:12:55 1998

Mijnheer,
Het volgende geval doet zich voor : Een door ons bestelde urn blijkt met een barst uit te oven te zijn gekomen, en kan dus niet worden geleverd. De levering duurde toch al langer dan eerst was toegezegd (8 weken ipv. 6).
Een nieuwe datum kon nog niet genoemd worden door de begrafenisondernemer.
Wij zoeken nu zelf een leverancier/pottenbakker die ons binnen enkele weken een urn kan leveren. Wij willen dus de afspraak met de begrafenisondernemer opzeggen.
Kan dat mondeling ? (De afspraak is mondeling.)
Kan er schadevergoeding gevraagd worden ?
Hartelijk dank voor het antwoord.

(graag anoniem)

Antwoord:

Sat Aug 1 12:57:17 1998

Geachte heer of mevrouw,

Ik begrijp dat u een urn via een uitvaartondernemer hebt besteld. Bij de (iets te late) levering blijkt de urn een barst te vertonen. Dat deze urn niet hoeft te worden afgenomen, is terecht geen punt van discussie.

U wilt nu eigenlijk op bestelling intrekken, als ik het goed begrijp. Als u hele specifieke afspraken had omtrent leveringstermijn, is dat denkbaar. Maar als u op dat punt geen hele harde afspraak had, dan niet.
Het bakken van een urn met persoonsgegevens is een specifiek product, waar wel eens een fabricagefout het proces kan verstoren. Dat weet u of althans behoort u te weten als u een urn bestelt.
Als u bij een andere pottenbakker een urn bestelt, loopt u precies hetzelfde risico dat een urn niet helemaal gaaf is en opnieuw gebakken moet worden. Dat kost tijd. (Ik hoorde toevallig een tijdje geleden van een familielid dat een door haar gemaakte pot eerst een paar weken moest drogen, voordat ze gebakken kon worden.)

Als de eerste levering niet goed is, behoort de leverancier de kans te krijgen alsnog een goed product te leveren. Dat ligt in de aard van het product. Het is immers een ambachtelijk product, dat wel eens een fout kan vertonen.

Ofdat de afspraak met de begrafenisondernemer mondeling is gemaakt, of schriftelijk, doet er niet toe.

Ik zou u echter adviseren om nu op schrift te zetten, dat het de eerste keer fout is gegaan en dat u, wanneer nu niet binnen een redelijke termijn foutloos geleverd wordt, u de hele bestelling intrekt.

Ik zie geen reden voor u om een schadevergoeding te vragen. Want wat is uw schade? Wie geen schade heeft, kan ook geen schadevergoeding vragen.
'Emotionele schade' omdat het wat langer duurt dan verwacht, zien we in het Nederlands recht niet als schade.
Integendeel, als u nu de bestelling afzegt, dan de andere partij schade claimen. Zij heeft immers al geïnvesteerd om u een urn te kunnen leveren (al ging het dan eerst mis).

Mijn conclusie en advies: de begrafenisondernemer en zijn pottenbakker moeten nog een kans krijgen om binnen een redelijke termijn een goede urn te leveren.
Schrijf nu een briefje dat deze 2e kans ook wat u betreft tevens de laatste kans is en dat als men geen goed product levert, u de bestelling intrekt. Dan is een overschrijding van de afgesproken termijn met 1 of 2 dagen ook geen halszaak, maar wel als dat met weken uitloopt. U bent dan vrij om een ander de opdracht te geven.

mr W.G.H.M. van der Putten

1 augustus 1998

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >