Geschil met uitvaartonderneming
15 mei 2025
Vraag nummer: 70057
De uitvaart van mijn schoonmoeder is "verzorgd" door UZLeiden firma Henning. Afgezien de vele respectloze fouten incl het vergeten van de kist op de dag van de uitvaart, zijn er ook niet deugdelijke offertes. Er zijn algemene voorwaarden overhandigd en een keurmerk. Echter op het moment van evaluatie blijkt dat de firma enkele maanden voorheen niet meer bij het keurmerk is aangesloten. Waar kan ik met mijn geschil naartoe?
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Wellicht is het (toch) mogelijk om een klacht in te dienen bij de Ombudsman uitvaartwezen. Zie voor de voorwaarden en werkwijze de site www.ombudsmanuitvaartwezen.nl.
U kunt de ombudsman vragen of hij bevoegd is, of zich (toch) bevoegd acht, als de uitvaartverzorger zich bij u eerst presenteerde als lid van een brancheorganisatie.
Misschien is het ook gewoon het handigste als u een deel van de rekening van de uitvaartonderneming niet betaalt. Het bedrijf moet dan maar zien om de rekening volledig te innen. Maar als u goed onderbouwt waarom u een deel van de rekening niet wilt betalen, staat u heel sterk bij de kantonrechter als het bedrijf een rechtszaak begint.
Een incassoprocedure van een incassobureau kunt u negeren. Dat wil zeggen: wel reageren door te schrijven dat u het niet met de rekening eens bent en waarom niet. Dan is de kans reëel dat het bureau de uitvaartondernemer afraadt om naar de rechter te gaan.
Hoe weet u nu welke inhouding van de rekening voor welke klacht(en) passend is? Dan moet u enig huiswerk verrichten. Op de site www.ombudsmanuitvaartwezen.nl staan alle behandelde klachten tussen 2006 en begin 2025. U kunt lezen wat er mis ging bij de diverse uitvaarten en welke vergoeding of inhouding op de rekening de ombudsman redelijk achtte. Dan hebt u een houvast en kunt u zelf een redelijke inhouding op de rekening van de firma Henning goed onderbouwen.
U moet uw klachten natuurlijk duidelijk en concreet beschrijven. Als u het bijvoorbeeld hebt over 'vele respectloze fouten', betekent dat nog niets, als u die fouten niet concreet stuk voor stuk noemt en niet aangeeft wat u er respectloos aan vindt.
Het is verstandig om bij jet vragen van een vergoeding redelijk te blijven en niet te 'overvragen'. Anders lokt u uit dat de andere partij met haar vordering toch naar de rechter stapt.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Nieuwe site voor mensen die zelf de regie over hun overlijden in handen willen hebben:
www.exit.nl. Met:
- documenten voor medische beslissingen: euthanasieverklaring, volmacht, behandelverbod etc.;
- uitvaartwensen vastleggen;
- een eenvoudige crematie regelen.
TIP
Een uitvaart zoals u dat wilt, zonder compromisssen. Regel hier uw uw exclusieve begrafenis of crematie.
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals over de aankoop en het behoud van een graf voor eeuwig:
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?
TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.
TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.
TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.