Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Basistarief


8 juni 2005

Vraag nummer: 3833  (oude nummer: 6008)

ik wil graag een "open begroting" zien van het basistarief

Antwoord:

Geachte heer,

Ik ben ook benieuwd. Maar u zit hier in de juridische adviesrubriek en ik denk dat uw vraag betrekking heeft op het basistarief dat uitvaartverzorgers in rekening brengen. Daar kan ik niets concreets over zeggen, omdat ik geen uitvaartondernemer ben.

In het algemeen is het ook wel moeilijk om het basistarief te specificeren, lijkt mij. Daar zullen overheadkosten in zitten als de telefoondienst die 's nachts en in het weekeinde telefoontjes opvangt, de salarisadministratie en de boekhouder van het bedrijf en een inschatting van het aantal uren dat een uitvaartleider met een uitvaart bezig is. Een uitvaartleider kan tegen een familie midden in het zoveelste telefoontje over een detail van de uitvaartplechtigheid niet zeggen: "Stop, uw gecalculeerde tijd is op, vanaf nu regel ik niets meer". Of "Ik ga nu uren meerwerk rekenen". Je kunt als uitvaartonderneming wel een begroting laten zien waarin zirt dat er x aantal uren wordt gecalculeerd in het basistarief, maar het is een gegeven waar je weinig mee kunt. Als er iets meer uren worden gemaakt is het not done dat de uitvaartondernemer die extra rekent en als er minder uren worden gemaakt kun je niet zeggen dat je dan korting wilt, want de tarieven zijn vast en gebaseerd op gemiddelden. Het is voor nabestaanden ook moeilijk zichtvaar hoeveel uren een uitvaartleider achter de schermen maakt in de contacten met bijvoorbeeld de kerk, dragers, het crematorium, de kistenleverancier die eerst een verkeerd model levert etc. Ook al zou men op urenbasis werken, dan is het nog niet controleerbaar.

Ik vind zelf een basistarief een goed idee, omdat je dan aan beide kanten niet op elk kwartiertje zit te letten en alles flexibeler gaat. Bij een uurtarief moet ik altijd denken aan de vervanging van mijn verwarmingsketel, enkele jaren geleden. Dat kon op uurbasis en ik kon een vast bedrag afspreken. Ik koos voor het vaste bedrag. Wat was ik blij! Op de dag van installatie kwam 1 monteur aangereden met de nieuwe ketel in de auto. Hij kon hem niet alleen naar zolder dragen en moest wachten op zijn maat, die van een andere klus kwam en ruim een uur later kwam. Toen de mannen boven waren, vertrok er eentje, om 5 kwartier later terug te keren. Toen hij 5 minuten terug was, vertrok hij weer en bleef weer 5 kwartier weg. Dat hoorde ik van mijn vrouw toen ik thuiskwam. Toen was de man voor de 2e keer net terug en de middag op z'n einde. Ik naar boven en vragen hoe het ging. De mannen legden omstandig uit dat ze de eerste keer weg moesten om een gebogen stukje pijp te halen en de tweede keer voor een recht tussenstukje. En het magazijn was aan de andere kant van de stad. Toen ik mijn verbazing uitsprak waarom ze zo'n standaard bochtjes en standaard rechte stukjes niet tevoren meenamen, of standaard in de auto op voorraad hadden, werd ik aangekeken of ik gek was. Maar ik denk dat het andersom was; ik was blij dat ik niet de werkgever van deze mannen was en dat ik die belachelijke inefficiƫntie niet hoefde te betalen.

Ik denk dat een vast tarief een goed idee is, omdat beide partijen dan tevoren houvast hebben. Maar er moet wel een goede beschrijving zijn wat er wel en wat er niet onder valt.

mr W.G.H.M. van der Putten

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.

Heeft u op dit moment een
uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219
Dag en nacht bereikbaar



Nee, ga verder >