Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Deblokkeren van rekening

29 maart 2003

Vraag nummer: 2132 (oude nummer: 2535)

Sat, 29 Mar 2003 21:10

Mijn moeder is onlangs overleden. Slechts een rekening was geen en/of rekening: de spaarloonrekening. Nu is deze geblokkeerd. Mijn vader is automatisch eerste erfgenaam volgens het nieuwe erfrecht. Dit is nu mijn probleem: Als ik zelf een uitdraai uit het centraal testamentenregister (=openbaar) heb opgevraagd, waarin staat dat er geen testament is opgemaakt, een kopie van het huwelijksboekje van mijn ouders heb gemaakt, waarom wil de bank dan toch niet deblokkeren?? De notaris doet toch precies hetzelfde?? Alleen die vraagt er €400,- voor. Hebben die notarissen financiële afspraken met de banken??
Kan ik hier stappen tegen ondernemen??
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Antwoord:

Geachte heer of mevrouw,

Er is ook in het nieuwe erfrecht een verklaring van erfrecht nodig. Dat is het enige document waaruit blijkt wie erfgenamen zijn; er is overigens niet zoiets als de eerste en tweede of volgende erfgenaam, allen zijn gelijk, ook al krijgt de langstlevende echtgenoot een gebruiksrecht. Het huwelijksboekje bijvoorbeeld is geen bewijs dat er kinderen zijn (er was en is geen verplichting om ze daar in te schrijven; iedereen kan iets in een huwelijksboekje schrijven) en of die nog in leven zijn (zo niet, dan zijn hun partner en kinderen erfgenaam). Er moeten daarom uittreksels van de burgerlijke stand worden opgevraagd.

Persoonlijk vind ik het ook overdreven dat je een fors bedrag moet betalen voor een verklaring van erfrecht, terwijl het vaak gaat om een betrekkelijk eenvoudig overzicht.
U kunt ook zelf uittreksels van het bevolkingsregister opvragen en zo aantonen wie de erfgenamen zijn.

Er is geen wettelijk voorschrift dat een bank alleen een verklaring van erfrecht hoeft te accepteren. Waarschijnlijk is het alleen bureaucratie bij de bank: 'zo zijn onze regels' (banken zijn in dit opzicht erger dan de overheid, is mijn persoonlijke ervaring).

Wat voor stappen u kunt ondernemen? Waarschijnlijk heeft de bank een klachtenregeling. Ik zou in uw geval eerst nog eens gaan zeuren en aan de hand van originele uittreksels van het bevolkingsregister aantonen wie erfgenaam zijn. En als dat niet lukt, een klacht indienen.
En, wat gemeen gedacht: wellicht was het niet zo verstandig om de bank van het overlijden in kennis te stellen. Want als de bank niet van het overlijden wist, zou ze de rekening niet geblokkeerd hebben en t.z.t. de uitbetaling min of meer automatisch naar een dan nog bestaande en/of rekening hebben overgeschreven, zoals ze nu waarschijnlijk ook ieder jaar met de rente deed. Maar daar hebt u nu niets meer aan.

mr W.G.H.M. van der Putten

30 maart 2003

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder