Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Wachten op de urn

3 juni 2005

Vraag nummer: 3825 (oude nummer: 5980)

Mijn oma is nu drie maanden geleden overleden en we hebben al vrij snel de urn uitgezocht. In Mei heb ik het crematorium gebeld dat we al twee maanden wachten voor de bijzetting in de buitenmuur. Deze mevrouw vertelde dat de urn in April al terug was (was opgestuurd voor het beschilderen) ,maar dat er een streepje miste en dat de urn dus weer teruggestuurd was.. Nu hebben we nog steeds niets.. We willen het graag af kunnen sluiten en haar de laatste rustplaats geven, maar niemand weet waar de urn nu is..

Nu is mijn vraag, is het normaal dat nabestaanden drie maanden moeten wachten en wat kan ik nu het beste doen?

Alvast heel erg bedankt...

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Ik neem aan dat u de betreffende urn ook via het crematorium besteld hebt. Ik ga daar in mijn antwoord maar van uit.
Als u de urn besteld hebt, moet u ook vast hebben liggen wat de levertijd was. Dat kan op de orderbon of andere bevestiging genoteerd zijn. Als er niets van op papier staat, zal het waarschijnlijk mondeling gezegd zijn. Dan is het verstandig om zelf in een briefje te zetten dat toen en toen dit
en dat is gezegd en dat die termijn al lang verstreken is.
Als er over een levertermijn niets is afgesproken kunt u ook nergens over klagen....

Ik zou, als ik u was, het crematorium schrijven dat ik verlang dat de urn uiterlijk 30 juni geleverd moet zijn en dat als ie er dan nog niet is, de koop ontbindt. Ik zou altijd schrijven en niet bellen, omdat je voor een vervolg dan een bewijs in handen hebt. Als u dan in juli of augustus bij een andere leverancier een urn bestelt, moet het niet zo zijn dat het crematorium nog met een urn komt aanzetten. Dan zijn ze te laat en uw brief bewijst dat.
Als de urn zoek is, is het het probleem van het crematorium om tijdig een vervangend exemplaar te leveren.

Als u ontevreden bent kunt u ook overwegen om een klacht in te dienen bij de Ombudsman Uitvaartwezen (zie www.klachteninstituutuitvaartwezen.nl). Maar dat heeft alleen zin als u een duidelijke einddatum hebt gesteld die op een redelijke afstand van nu ligt en meer wéér in gebreke is gebleven.

Vergelijk ook vragen in de rubriek Begraven en sub-rubriek Grafsteen/monument over de te late levering van grafstenen. Het principe is natuurlijk hetzelfde.

mr W.G.H.M. van der Putten

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder