Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Urn vanuit Duitsland naar Nederland

15 oktober 2007

Vraag nummer: 4994 (oude nummer: 9795)

L.S.
Bijna 5 jaar geleden heeft er in Duitsland een crematie plaatsgevonden. Inmiddels is er in Duitsland niemand meer die zich om de urn bekommert. Nu heb ik van de broer van de overledene het verzoek gekregen te onderzoeken of de urn naar Nederland kan komen.
Voor de goede orde: de ouders van de overledene zijn nog in leven. In de FAQ ’s heb ik gelezen dat degene die de crematie geregeld heeft ook beslist wat er met de urn gebeurd. Of is dit gebaseerd op de Nederlandse wetgeving?

Mijn concrete vraag:
Zijn er mogelijkheden en zo ja, wat zijn de voorwaarden waarop een en ander geregeld kan worden en de urn dus terug naar Nederland kan.

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groeten,

Alex van Schaik

Antwoord:

Geachte heer,

Wat ik in antwoord op eerdere vragen schreef, geldt inderdaad voor de Nederlandse situatie. In principe is het zo dat de opdrachtgever van de crematie beslist (conform de wens van de overledene), maar dat wijzigt nadat een asbus in bijgezet in een graf of een nis in een columbarium. Dan heeft de persoon op wiens naam dat graf of die nis staat, de zeggenschap. En die mag ook beslissen of een urn uit een graf of nis wordt gehaald.

Nu schrijft u niet waar de urn verblijft; ik vermoed dan in een nis bij het crematorium.
Ik vermoed echter dat men in Duitsland een zelfde principe hanteert en dat ook daar de huurder van een nis bepaalt wat er verder met de urn mag gebeuren.
Maar misschien is er nooit een 'echte' bestemming aan de asbus gegeven. Uw vraag is op dat punt niet helemaal duidelijk.

Ik kan er wel over filosoferen, maar dathelpt u weinig. Ik denk dat u gewoon maar met het betreffende crematorium contact moet opnemen en vragen of de asbus naar Nederland kan worden overgebracht of gestuurd. Dan hoort u vanzelf wat kan en als het niet kan waarom. Als het niet kan omdat toestemming van een derde nodig is, kunt u die ook vragen.
Ik zie op voorhand geen onoverkomelijke problemen.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans mijn ervaring tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718).

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder