Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Twijfel omtrent as

27 oktober 2017

Vraag nummer: 52507

geachte heer van Putten,

De begrafenisondernemer heeft twee keer dezelfde order gebruikt voor de aanvraag van een crematie. Toen ik navraag deed in verband met de asverstrooiing, zei het crematorium dat de as van mijn man al was opgehaald. Later zeiden ze dat dat niet zo was en dat de urn van mijn man er nog is. -inclusief het unieke vuursteentje. Ik heb er weinig fiducie in, temeer omdat de begrafenisondernemer eerder al de overlijdingsakte kwijt was en andere administratieve fouten heeft gemaakt. De begrafenisondernemer reageert niet op mijn brieven/telefoon. Wat zijn mijn rechten?

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Over het handelen en nalaten van de uitvaartonderneming kunt u een klacht indienen bij de Ombudsman uitvaartwezen, mits deze ondernemer is aangesloten bij een brancheorganisatie. Voor nadere informatie, ook over de procedure, zie www.OmbudsmanUitvaartwezen.nl.

Het unieke vuursteentje in de as is bedoeld als controle-mechnisme als twijfel is ontstaan omtrent de as. Ik zou als ik u was rechtstreeks contact opnemen met het crematorium, daar samen bekijken of het steentje in de as zit en men kan u daar ook laten zien dat dit steentje in haar administratie hoort bij de crematie van uw man. Als men u eerder telefonisch ten onrechte heeft verteld dat de as al was opgehaald, mag men nu ook wel wat tijd en moeite doen om te controleren hoe het echt zit.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder