Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Sieraden niet retour

20 juni 2016

Vraag nummer: 46520

Na het overlijden van mijn moeder vroeg de begrafenisondernemer of wij de sieraden terugwillen of dat ze aan mochten blijven bij de crematie. Mijn zus en ik gaven aan ze terug te willen.
Bij de stukken die retour kwamen zaten geen sieraden.
2 dagen kater heb ik navraag gedaan. De ondernemer KLM zich de vraag miet herinneren. En gaf aan er niets meer aan te kunnen doen. Maakte wel excuus. Behalve de emotionele waarde zin we ook de sieraden kwijt.
Wat kan ik nu verder doen?

Antwoord:

Geachte heer of mevrouw,

U kunt natuurlijk schade claimen.

Maar het begint met de vraag of u duidelijk genoeg aangegeven hebt dat u de sieraden terug zou willen hebben. Staat dat in een mail of zo? Want als de ondernemer nu zegt zich de vraag of de opmerking niet te kunnen herinneren, tja, hoe kunt u dan iets anders aantonen?
En u bent er ook niet zelf over begonnen, schrijft u. Maar de begrafenisondernemer begon er over.

Als er geen touwtrekkerij ontstaat over het wel of niet bestaan van een afspraak, zou u een vergoeding voor de sieraden kunnen vragen. Dat moet een reƫel bedrag zijn; de objectieve waarde van gedragen en vaak een beetje ouderwetse sieraden is meestal niet zo erg groot.

De emotionele waarde is niet echt in geld uit te drukken. Maar als die emotionele waarde groot was, had u ook de moeite kunnen nemen om nog voor de crematie te controleren of de sieraden werkelijk afgenomen waren. Of u had het zelf kunnen doen. U schrijft dat u pas 2 dagen later navraag hebt gedaan. Dat is geen teken dat er een grote emotionele waarde in het spel was.

Maar goed, ik zou het er niet zomaar bij laten zitten. Treedt in overleg met de uitvaartverzorger. Een vergoeding lijkt mij zeker redelijk. Over de hoogte ervan kan ik niets zeggen zonder te weten waar het om ging. Meestal gaat het in dit soort situaties om een paar honderd euro.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartmarkt.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).

TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder