Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Open urn 2

4 april 2017

Vraag nummer: 50345

Geachte heer van der Putten ,
Dank voor uw snelle reactie .
Dat wij erachter kwamen dat er geen deksel op de urn was geplaatst was in de winter van 2011 terwijl mijn moeder in mei 2000 was gecremeerd .
Dus dat Lijkt mijn toch wel vreemd .
U zegt dat het feitelijk niet mogelijk is dat hiermee fouten zijn gemaakt ,maar de medewerker van het crematorium die de urn kwam ophalen was ook verbijsterd .
Dus het systeem is blijkbaar niet water dicht !
Naderhand is er dat stalen plaatje op geplaatst met naam etc .
Dus mijn twijfel is niet weggenomen .
Het is weliswaar lang geleden , maar af en toe denk je toch wat is er gebeurd met deze urn.
En dat we de urn pas na 7 maanden konden ophalen was geen communicatiefout maar de sier pot voor de urn liet op zich wachten , ook toch vreemd als je er een hebt uitgekozen en het duurt 7 maanden voordat je bericht krijgt u kunt de urn ophalen .
Intussen tijd is er meerder malen contact geweest van onze kant waarom het zolang duurt .
Met vriendelijke groeten
Sjaak Hulleman

Antwoord:

Geachte heer,

Dan begrijp ik uw vraag niet goed, want waren alle feiten niet duidelijk. Waar is de asbus dan tussen najaar 2000 en 2011 gebleven? Is die in een columbarium van het crematorium bijgezet? Ik kan mij niet voorstellen dat de asbus niet afgesloten de ruimte voor de asbehandeling heeft verlaten. En zonder deksel in een nis of graf is geplaatst.

Ik kan maar een ding bedenken, namelijk dat de asbus in het columbarium is bijgezet (met gesloten deksel), maar dat later de rechthebbende op de nis waar de as gestaan heeft, opdracht heeft gegeven om de asbus te openen om er een beetje as uit weg te nemen voor een mini-urn of een sieraad, waar as in kan. Bij het openen van de asbus is het deksel toen zo verbogen, dat die er niet meer op paste. Toen heeft men het misschien zo gelaten, omdat men dacht dat als de huur van de nis niet meer verlengd zou worden, de as waarschijnlijk toch verstrooid zou worden en een deksel dan geen functie meer zou hebben.
Dat de asbus open uit de nis kwam, verklaart ook waarom de as een beetje vochtig was.

Bent u zelf rechthebbende van de nis geweest, of was dat een ander familielid?

U zou het crematorium eens kunnen vragen of zij ergens genoteerd hebben dat tussen 2000 en 2011 een beetje as uit de urn is gehaald. Dat is iets wat regelmatig gebeurt, natuurlijk alleen met toestemming van de persoon die de nis huurt.

In het algemeen kan ik alleen zeggen dat crematoria uiterst zorgvuldig met as omgaan. Een medewerker die er met de pet naar zou gooien en asbussen niet zou afsluiten riskeert ontslag.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder