Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Bij crematie is asverbranding van 2 overledenen door elkaar gehaald 1

1 augustus 2018

Vraag nummer: 55755

Goedenavond, bij de crematie van mijn echtgenoot, op 26 juli 2018, heeft het Crematorium Zegestede in Roosendaal een fout gemaakt bij de oven. Men heeft mij gebeld en verteld dat de as van twee gecremeerde mensen, waarvan dus de een mijn man is, door een fout bij de oven bij elkaar is terecht gekomen. Ik vind dit een grote blunder.
Kan ik schadevergoeding eisen van het crematorium? Men biedt nu een compensatie van het bedrag van 105,- dat betaald moest worden voor het bewaren van de as, de wettelijke termijn van 30 dagen. De directeur komt morgen op gesprek.

Antwoord:

Geacht mevrouw,

Zeker is dit een grote blunder. Crematie dient op een zodanige manier te gebeuren dat de as van twee gecremeerde mensen nooit door elkaar kan worden gehaald. Dat kan ook niet, als men de juiste werkwijze heeft (vuurvast identiteitssteentje op de kist leggen, als die de oven in gaat). En de oven helemaal leeg wordt gehaald, voordat er een nieuwe kist wordt ingevoerd.

Zeker kunt u een financiƫle genoegdoening van het crematorium vorderen. Een compensatie van 105,- euro is niet serieus te nemen. Dit is een heel ernstige fout. Dan heb je het nog niet over tienduizenden euro's, maar ik zou er aan denken dat de hele crematieplechtigheid niet betaald zou hoeven worden. Dat lijkt mij redelijk en passend bij een dermate ernstige fout.

Ik zie overigens nog een klein foutje. U heb het over "het bewaren van de as, de wettelijke termijn van 30 dagen". Dat is een hardnekkige fout bij veel crematoria. De wettelijke termijn is een maand. Dat scheelt soms toch 1 of 2 dagen met 30 dagen. Een crematorium moet mijns inziens integer zijn, maar ook secuur met wettelijke voorschriften. 30 dagen is onjuist.

Op zich heb ik wel lof voor de medewerker en de directie van het crematorium die hebben toegegeven een fout gemaakt te hebben. Men kan ook makkelijk redeneren dat aan de as toch niet te zien is wie wie is en de zaak letterlijk in de doofpot stoppen. Dat is niet gebeurd, blijkbaar. Dat is heel erg correct. Integriteit is een heel belangrijk iets bij cremeren (en bij begraven ook); we moeten de mensen die het doen en de bedrijven en instellingen die deze verantwoordelijkheid dragen absoluut kunnen vertrouwen.
Fouten maken is menselijk, dat kan altijd. Maar aan de manier waarop men de fouten oplost zie je of een bedrijf deugt of niet. Dus: lof voor het crematorium dat dit durft op te biechten. Maar u moet wel een redelijke compensatie krijgen.

De vraag is nu waar de as is en wat er met de as kan/moet gebeuren. Ik zie het zo voor mij, dat er nu 2 asbussen zijn, waarvan men niet met zekerheid kan zeggen wie wie is. Dan zou het kunnen zijn dat er een oplossing bedacht wordt, die de situatie toch nog recht doet. Als beide families de as zouden willen verstrooien, zou je dat samen kunnen doen, dan gebeurt toch wat de bedoeling was. Als het de bedoeling was om de as thuis te bewaren, wordt het lastiger. Misschien zou iedere familie dan van elke asbus de helft moeten hebben, dan weet je dat je iets hebt. Er kunnen ook andere dingen te bedenken zijn. Ik stel voor dat beide families samen naar een oplossing zoeken.

Ik weet niet of het crematorium in Roosendaal is aangesloten bij de Ombudsman Uitvaartwezen; ik vermoed van wel. Als u er samen niet uit zou kunnen komen, kunt u overwegen om een klacht in te dienen bij de Ombudsman. Voor de voorwaarden en procedure verwijs ik naar de site OmbudsmanUitvaartwezen.nl.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

Naschrift:
Zie vervolgvraag 55763.


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.

TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder