As van oma aan verkeerde familie meegegeven


3 januari 2008

Vraag nummer: 5084  (oude nummer: 10030)

geachte heer mevrouw .
ik heb hierbij een vraag .
mijn oma is een aantal weken geleden overleden ., en is daarna gecremeerd,
nou is het volgende gebeurd .
de as van mijn oma is aan verkeerde mensen meegegeven en daarna gelijk uitgestrooid . dus niet door eigen familie . mijn vraag is zijn hiertegen juridische stappen tegen te nemen ? want wij vinden het niet normaal dat dit gebeurt is . met vriendelijke groeten De Heer T.Van.Rooij

Antwoord:

Geachte heer,

Uiteraard is het niet normaal, wat u vertelt. Vreselijk lijkt me dat.

Het lijkt me trouwens ook niet fijn voor de andere familie om achteraf te moeten horen dat men de as van een vreemde heeft verstrooid.

Zijn er juridische stappen te ondernemen? Eigenlijk niet.
Wat je normaal vraagt in een juridische procedure is om een verkeerde situatie ongedaan te maken. Dat een onterecht ontslag wordt ingetrokken, dat een in een verkeerde kleur geleverde auto alsnog in de juiste kleur wordt geleverd, dat soort dingen. Maar hier kun je niet vorderen dat de as van uw oma weer wordt verzameld en aan uw familie wordt gegeven. Dat is fysiek onmogelijk.
Kun je een schadevergoeding vragen? Ook dat is lastig, want er is geen financiƫle schade. Het heeft de familie niets gekost. Je kunt in Nederland bij de rechter ook nauwelijks of geen vergoeding voor emotionele schade vragen. Nog afgezien van het feit dat een schadevergoeding meestal een beperkt bedrag is, terwijl een rechtszaak daar een veelvoud van kost.

De familie moet eerst maar eens met het crematorium overleggen hoe dit in godsnaam kon gebeuren. En dan vragen wat het crematorium kan voorstellen om in een bepaalde vorm een soort van genoegdoening te geven. Men kan denken aan een korting op de kosten van de crematie. Of aan het kosteloos ter beschikking stellen van een plaats in een urnenmuur als herdenkingsplek. Wellicht zijn er nog andere mogelijkheden.

Als de opdrachtgever van de crematie er met het crematorium niet uit komt, kan hij/zij overwegen om een klacht in te dienen bij de Ombudsman Uitvaartwezen. Dit is mogelijk als het crematorium is aangesloten bij de Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen. Zie verder de site van deze stichting.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorih jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat zo'n 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >