Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Bestemming elders 2

6 februari 2018

Vraag nummer: 53679

Mijn oudste zus
Stond in urn op rhijnhof
Mijn oudste zus heeft na 5jaar dit besloten ben ik niet van op de hoogte gesteld.
Ik heb telefonisch contact gehad in december 2005 nadat ze weg is gehaald.Toen werd er gezegd over zes WK wordt ze uitgestrooid boven zee.
Maar er staat bestemming elders een andere zus kreeg ook geen goed antwoord afzonderlijk van elkaar gevraagd zij op kantoor zelf.
Ze gaven geen info door maar wij zijn ook dochters van de overledene.

Wij willen er verder ook geen drukte om maken.Is nu 17 jaar geleden.
Gaat alleen erom bestemming elders wat houdt dit in

Mvgr
Rita

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Dank voor uw nadere uitleg bij uw eerdere vraag 'Bestemming elders'.

Als uw oudste zus de opdrachtgever was van de crematie bij Rhijnhof en de asbus daar op de begraafplaats stond, dan was uw oudste zus bevoegd om de as een andere bestemming te geven. Zij had daar formeel niet de toestemming van eventuele andere broers of zussen voor nodig.
Natuurlijk is het niet zo aardig als een zus dit doet zonder de andere familie minstens te informeren. In goede familieverhoudingen overleg je dit samen. Maar ik ken de omstandigheden natuurlijk niet.

Toen u in december 2005 bij Rhijnhof informeerde, had men u behoren te vertellen wat er zou gebeuren.
Een begraafplaats heeft een wettelijke verplichting om een register te houden. Daar moet o.a. in worden aangetekend aan wie de asbus is afgegeven en wat de bestemming van de as is. Als het de bedoeling was dat de as boven zee zou worden verstrooid, had Rhijnhof dat moeten aantekenen. En niet in het algemeen 'bestemming elders' behoren op te schrijven..
Maar het is de vraag of uw oudste zus wel precies gezegd heeft wat ze van plan was, toen ze de asbus in 2005 meenam, of niet. Misschien heeft ze de asbus niet meegenomen en heeft Rhijnhof de asbus meegegeven aan een bedrijf dat de as boven zee zou verstrooien. Alleen in het laatste geval wist Rhijnhof zeker dat er een verstrooiing boven zee zou plaatsvinden; dat had ze dan ook in het register moeten opnemen.

De inhoud van het register is openbaar. Dat betekent dat iedereen die er belangstelling voor heeft, bij Rhijnhof kan vragen wat er met de as van uw moeder is gebeurd. Een begraafplaats heeft niet de verplichting om nabestaanden actief te informeren, dus geen brieven te sturen dat dit of dat gaat gebeuren. Maar men moet zowel in 2005 als nu in 2018 (als over 100 jaar in 2118) aan iedereen die het vraagt, vertellen water met de as is gebeurd. Men moet dat register altijd bewaren en bij sluiting van de begraafplaats overbrengen naar het archief van de gemeente, zo zegt de wet. Dat geeft maar aan hoe zorgvuldig men met die gegevens om moet gaan.

De aantekening 'bestemming elders' houdt alleen in dat de as niet op Rhijnhof is verstrooid of bijgezet. Maar eigenlijk is die informatie te karig. Men had ook moeten aantekenen dat de as op zee verstrooid zou worden, als men dat wist. En men hoort ook genoteerd te hebben aan wie de as is afgegeven: aan uw oudste zus of meteen aan een bedrijf dat de as zou verstrooien. Die gegevens moet men altijd nog kunnen melden aan iedereen die er naar vraagt.

Zie de vele vergelijkbare vragen in de subrubriek 'Keuzes en zeggenschap over as'.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder