Afgifte asbus als opdrachtgever in coma ligt


6 november 2007

Vraag nummer: 5042  (oude nummer: 9854)

schoonzoon van overledene (opdrachtgever van de uitvaart) ligt in coma en dochter van de overledene (schoonzuster van opdrachtgever) wil asbestemming regelen. Kunnen wij als crematorium de asbus afgeven aan dochter of dient de dochter met een verklaring van erfrecht te komen?

Antwoord:

Geachte heer of mevrouw,

Geen van beide mag. U mag alleen iets met de asbus doen in opdracht van de opdrachtgever, dus het meegeven van de asbus aan een ander mag niet. U hebt immers alleen met de opdrachtgever een contractuele relatie, niet met een ander. Met een verklaring van erfrecht komt u in dit geval ook niets verder. Dat zou alleen het geval zijn als de opdrachtgever overleden was en het zou gaan om diens opvolging. Maar daar gaat het hier niet om.

Het is lastig om de situatie in te schatten. Als de schoonzoon morgen uit coma ontwaakt, kan hij wel iets heel anders beslissen over de asbus dan dat zijn schoonzuster nu wil. Het in coma liggen ontheft iemand niet van zijn rechten; van zijn plichten zoals het betalen van een rekening trouwens ook niet.

Hoe het dan op te lossen, is moeilijk te zeggen, want dat ligt op het terrein van het familierecht, waar ik geen verstand van heb. Als iemand voor een lange periode in coma ligt, zullen zijn belangen toch ook behartigd moeten worden. Iemand moet de huur of hypotheek betalen, zaken met de zorgverzekering regelen, noem maar op. Ik denk dat er dan een bewindvoerder of andere zaakwaarnemer benoemd zal moeten worden. Ik weet het niet zeker, maar denk dat een oplossing in die richting gezocht moet worden. Een door de rechtbank aangewezen bewindvoerder of zaakwaarnemer is dan de persoon die als 'legaal waarnemend opdrachtgever' tegen uw organisatie kan zeggen wat de bestemming van de as moet zijn. Of hij/zij zegt te willen wachten tot de opdrachtgever weer uit zijn coma ontwaakt.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans mijn ervaring tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids; zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >
Landelijk meldpunt overlijden
088 - 848 82 27
De hele nacht, Direct een dienstdoende uitvaartondernemer aan de lijn