Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Graftermijn bij ontbreken grafakte oid

27 mei 2021

Vraag nummer: 63021

Geachte heer Van der Putten,

In één van onze voormalige gemeenten is 29 jaar geleden een graf uitgegeven voor 30 jaar. In dit graf werd toen een jonge vrouw begraven en daarbij werd de 2e grafruimte in dit graf gereserveerd voor haar echtgenoot.
Van de uitgifte van dit graf is (hoogstwaarschijnlijk) een grafakte gemaakt en toegestuurd aan de rechthebbende maar helaas was het daar niet gebruikelijk om een kopie van deze akte in het archief op te slaan. De uitgifte van het graf werd wel genoteerd in een schrift en de gegevens daarvan zijn later opgenomen in de geautomatiseerde grafadministratie.

Omdat het recht op dit graf volgend jaar gaat verlopen, hebben wij de rechthebbende (de echtgenoot) aangeschreven voor verlengen van het recht. De rechthebbende stelt nu echter, dat het recht op het graf pas in zou gaan op het moment dat hij begraven wordt of dat het zelfs een graf voor onbepaalde tijd zou zijn.

Uiteraard ben ik gaan zoeken naar meer informatie. In de toen geldende Beheersverordening (geldig van 1976 tot 1995) staat in artikel 7 dat graven voor een periode van 20 jaar uitgegeven werden. (Dit is op enig moment gewijzigd in 30 jaar maar daar kon ik zo snel geen officieel besluit van vinden). Ook stond daar duidelijk in, dat het recht inging op het tijdstip, dat er voor het eerst van de grafruimte gebruik gemaakt werd. Ook is de uitgifte van dit graf nog terug te vinden in het oude schrift en ook daar staat duidelijk vermeld, dat het een graf voor 30 jaar betreft. In deze verordening staat niets over uitgifte van graven voor onbepaalde tijd.

De gevonden informatie uit de Beheersverordening is met de rechthebbende gedeeld maar hij blijft op zijn standpunt staan, dat dit niet aantoont dat dit over 'zijn' graf gaat en dat voor dit graf dus recht voor onbepaalde tijd geldt. Hij geeft aan geen grafakte te hebben (ontvangen) en legt de bewijslast bij ons. Als hij van ons geen bevredigend antwoord krijgt, laat hij dit via zijn rechtsbijstand uitzoeken.

Mijn vraag aan u is nu in hoeverre staan wij in ons recht om te stellen, dat op basis van de toen geldende Beheersverordening het recht volgend jaar verloopt en de rechthebbende het recht moet verlengen om het graf in stand te houden. Kan het ontbreken van een grafakte in onze administratie ons aangerekend worden en moeten wij het graf daardoor 'voor onbepaalde tijd' verklaren of is en blijft dit een graf wat uitgegeven is voor een bepaalde tijd en verlengd moet worden om in stand te blijven.

Bij voorbaat mijn dank voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,
X
gemeente Y.

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Een van de elementaire regels in ons recht is, dat degene die stelt, moet bewijzen. Als de echtgenoot stelt dat het gaat om een grafrecht dat pas ingaat op het moment van begraven, of dat sprake is van een graf voor onbepaalde tijd, zal hij dat moeten aantonen. De gemeente hoeft niet te bewijzen dat het niet zo is.

Als de grafrechten volgend jaar verlopen en de rechthebbende ze niet wil verlengen, dan lopen de rechten af. OK, dat is dan het probleem van de rechthebbende, als hij er later nog begraven wil worden. De gemeente is dan volgend jaar vrij om het graf aan een ander uit te geven.

Als de toenmalige beheersverordening van de toenmalige gemeente geen graven voor onbepaalde tijd kende, is het 100% zeker dat er dus ook geen rechten voor onbepaalde tijd uitgegeven konden worden. Daar hoeft dus geen discussie over plaats te vinden.

Een grafrecht moet vanaf 1 juli 1991 schriftelijk gevestigd worden. Dat kan op verschillende manieren. Dat kan door het per brief mede te delen aan de rechthebbende, of door een grafakte uit te geven. Een grafakte is niet verplicht. Als er een akte was uitgegeven, was het verstandig om een afschrift te bewaren. Idem van correspondentie over de uitgifte van een graf.

Het ontbreken van een grafakte kan u niet aangerekend worden, want er was geen verplichting van het bestaan van een grafakte. Is er nu ook nog steeds niet. Wel moest er een brief de deur uit, met de mededeling dat het graf is uitgegeven. Ik zou zulke brieven altijd bewaren, als gemeente. Maar misschien is ooit geredeneerd dat dat niet meer nodig was, omdat men de gravenadministratie had. Volgens de Archiefwet mag bepaalde correspondentie na 10 jaar vernietigd worden, als ik het mij goed herinner.

De stelling van de man dat de gevonden informatie uit de Beheersverordening niet aantoont dat dit over 'zijn' graf gaat en dat voor dit graf 'dus' recht voor onbepaalde tijd geldt, raakt natuurlijk kant noch wal.

Ik zou de man adviseren om zijn rechtsbijstandverzekeraar in te schakelen. Misschien kan die hem overtuigen dat hij de bewijslast niet om kan draaien.
Hard roepen en koppig volhouden dat het anders ligt, levert natuurlijk geen enkel bewijs op.

Vanwege de privacy van betrokkenen heb ik uw naam en die van de gemeente onder uw vraag weg gehaald.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Themamiddag Financiën en Beheer van de Begraafplaats met mr Willem van der Putten, op 10 juni 2021
De financiële kant van de exploitatie en het beheer roept bij de houders van begraafplaatsen in toenemende mate vragen op. Het gerenommeerde adviesbureau Van den Bosch & Partners organiseert daarom samen met mr. Willem van der Putten een speciale themamiddag rondom het beheer en de financiën van de gemeentelijke begraafplaats.

TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder