Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Voorbeeld overeenkomst grafrecht


5 januari 2008

Vraag nummer: 5090  (oude nummer: 10043)

Geachte heer Van der Putten,

U heeft met uw rubriek al heel wat van mijn vragen kunnen beantwoorden.
Blijft over ; beschikt u over de tekst van een juridisch juiste / faire overeenkomst tussen partijen die een grafrecht leveren (eigenaar bijzondere begraafplaats) en afnemen (particulier).
Indien niet voorhanden ; svp de kenwoorden van de checklist die van toepassing is.
Is het mogelijk dit in uw rubriek op te nemen?

Bij voorbaat hartelijk dank.

J. Beekhuis

Antwoord:

Geachte heer,

Er bestaan natuurlijk al voorbeelden van zulke overeenkomsten. De kerkgenootschappen hebben er voorbeelden van, die zij ter beschikking stellen aan hun leden of onderdelen die een bijzondere begraafplaats beheren.

De Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen heeft twee jaar geleden het idee gehad om een model voor een reglement voor een (bijzondere) begraafplaats, samen met een overeenkomst inzake de uitgifte van een graf, op te stellen en ter beschikking te stellen, maar dat is er nog niet van gekomen. Het project ligt nog op de plank, zo heb ik begrepen. Wellicht wil men de wetswijziging die nu nog bij de Tweede Kamer ligt, afwachten.

Mijn kantoor ontwerpt ook reglementen en overeenkomsten voor bijzondere en gemeentelijke begraafplaatsen, (hele) grote en (hele) kleine. U zult er begrip voor hebben dat ik de verschillende basis-modellen die ik daarvoor hanteer, niet compleet in deze rubriek publiceer. Anders houd ik geen betalende klanten meer over.
Daarnaast moeten een reglement/verordening en overeekomsten of beschikkingen ook aansluiten op de specifieke situatie en geschiedenis van (de soorten graven op)een begraafplaats. Modellen hebben per definitie het probleem dat ze daar geen rekening mee houden.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorih jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat zo'n 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE