Vader past niet in de kist


8 november 2002

Vraag nummer: 1469  (oude nummer: 1825)

Tue Jul 24 17:35:13 2001

Via een uitvaartverzorger heb ik een kist uitgezocht waarin mijn vader begraven zou worden. Op de dag dat mijn vader naar huis getransporteerd zou worden, krijg ik telefoontje van uitvaartverzorger. Vader past niet in kist. Hij had nog wel een mahoniehouten, uit Italie afkomstige kist, waarin vader zou passen. Geen tijd, dus maar gezegd okay. Oorspronkelijke kist kostte fl. 3500,-.
Mag ondernemer meer rekenen of moet hij zich houden aan oorspronkelijke offerte kist. Er staat niets op papier en wij hebben geen a.v. van hem gezien.
Ik ben van mening dat ondernemer mijn vader had moeten meten. Is dat ook zo?

Antwoord:

Wed Jul 25 13:14:35 2001

Geachte heer Bekkers,

Of vader opgemeten had moeten worden, weet ik niet. Misschien zijn kisten er wel in verschillende maten: small, medium en large en waren de grotere maten nu toevallig niet leverbaar. Ik maak er maar een grapje van, maar het is natuurlijk heel vervelend. Maar of het aan het opmeten ligt, of aan de leverbaarheid of iets anders, doet er weinig toe: de afgesproken kist kan niet worden gebruikt. Dat feit ligt er. En het is de vakkundigheid en het risico van de uitvaartverzorger om een passende en voorradige kist aan te bieden.
De uitvaartverzorger meldt het malheur, maar heeft nog wel een andere kist. U zegt iets van "Nou, vooruit dan maar" want wat kun je anders?
U gaat er van uit dat de andere kist duurder is. Waarom? Misschien is de nieuwe wel goedkoper. Fl. 3.500,- voor de oorspronkelijk bedoelde kist is een fors bedrag. Er zijn meer goedkopere dan duurdere kisten op de wereld, ook in allerlei vormen en maten. Dus misschien is de nieuwe wel goedkoper.
U bent akkoord gegaan met een andere kist, maar er is niet over de prijs gesproken. U was natuurlijk hier niet op bedacht en pas later ga je helder denken.
Het lijkt mij een simpele zaak dat als voor de nieuwe kist geen andere, hogere, prijs is afgesproken, u ook niet aan een hogere prijs gebonden bent. U hebt "ja" gezegd op de offerte, dan moet daar de oorspronkelijk bedoelde kist of een vervangende voor geleverd worden.

Dat er niets op papier staat is niet erg. Ten eerste afspraak = afspraak. Er is geen andersluidende afspraak dan fl. 3.500,- dus duurder kan het niet worden. Alleen goedkoper. Stel dat toch een duurdere kist wordt gefactureerd, dan hoeft u dat meerdere boven fl. 3.500,- niet te betalen. Als u niet betaalt, kan de uitvaartverzorger er weinig aan doen. Hij kan naar de kantonrechter stappen om het hogere bedrag te innen, maar gelet op deze voorgeschiedenis en het ontbreken van een afspraak over een hoger bedrag heeft hij daar geen enkele kans.

mr W.G.H.M. van der Putten

25 juli 2001

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.