Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Register naar archief?

23 augustus 2024

Vraag nummer: 68843

Is een gemeente verplicht het register van overledenen, die geruimd zijn van een ontruimde (niet meer bestaande) dodenakker, in haar archief onder te brengen?

Antwoord:

Geachte heer,

Zeker.

De gemeente is als houder van een begraafplaats verplicht om een openbaar register aan te houden van iedereen die daar begraven is, met een nauwkeurige aanduiding van de plek waar zij begraven zijn.
De registers van bijzondere (= niet-gemeentelijke) begraafplaatsen moeten bij opheffing naar het archief van de gemeente worden overgebracht.
Dit staat in artikel 27 van de Wet op de lijkbezorging.

Over registers van begraafplaatsen en hun achtergrond staat een uitgebreide toelichting in mijn Handboek Wet op de lijkbezorging, uitg. Koninklijke Vermande, uit 1993.
Al in een oude versie van de wet stond in artikel (oud) 32, eerste lid, tweede volzin, dat de houder van een begraafplaats een register van eigen (tegenwoordig: particuliere) graven moest bijhouden.

Dat in de wet staat dat de registers van een bijzondere (zoals bijvoorbeeld een kerkelijke) begraafplaats bij opheffing naar het archief van de gemeente moeten worden gebracht, geeft al aan dat ook van opgeheven en geruimde begraafplaatsen de registers bewaard moeten blijven. Dit is nadrukkelijk geregeld voor bijzondere begraafplaatsen. Gemeentelijke begraafplaatsen worden in in artikel 27 in het kader van opheffing niet genoemd. Maar dat is natuurlijk omdat de wetgever er van uit ging dat een gemeente haar eigen registers zeker zou archiveren.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Nieuwe site voor mensen die zelf de regie over hun overlijden in handen willen hebben:
www.exit.nl. Met:
- documenten voor medische beslissingen: euthanasieverklaring, volmacht, behandelverbod etc.;
- uitvaartwensen vastleggen;
- een eenvoudige crematie regelen.

TIP
Een uitvaart zoals u dat wilt, zonder compromisssen. Regel hier uw uw exclusieve begrafenis of crematie.

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals over de aankoop en het behoud van een graf voor eeuwig:

Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder