Betrekking op 10107


16 januari 2008

Vraag nummer: 5131  (oude nummer: 10121)

Hallo,
Ik heb nog een vraag betrekking op mijn vorige vraag:10107.
Als mijn moeder mijn vader nog tijdens haar leven wilt laten opgraven moet zij dus verlof vragen aan de burgemeester. Ik kan dan bij de burgemeester bezwaar maken maar stel mijn moeder doet dit stiekem, zonder dat ik of mijn zussen dit weten. Is het mogelijk dat ze dit zonder ons mede weten doet? Want dan zou ik immers geen bezwaar kunnen maken. Of wordt dit ook altijd teruggekoppeld met de kinderen?

Bedankt alvast voor uw advies, met vriendelijke groeten,
X Y

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Ja, het is mogelijk dat uw moeder verlof tot opgraving vraagt, zonder dat anderen er van af weten. Een gemeente heeft ook niet de plicht om te onderzoeken of er kinderen of broers of zussen of (groot)ouders van de overledene bestaan, die daar mogelijk bezwaar tegen zouden hebben. Dat is ook praktisch niet uitvoerbaar. In een wat grotere familie zou een ambtenaar er dagen mee bezig kunnen zijn om uit te zoeken of er verwanten zijn en waar die tegenwoordig wonen. En dan heb je nog de LAT-relaties en samenwoningsrelaties die nergens geregistreerd staan, maar die in veel gevallen evenveel recht van spreken zouden kunnen hebben.

In de praktijk komt het zeer zelden voor dat mensen 'stiekem' een verlof tot opgraving vragen. Men praat er meestal toch met de omgeving over.

Als u het zekere voor het onzekere wilt nemen, kunt u de burgemeester van de gemeente waar de begraafplaats ligt aanschrijven en vertellen dat uw moeder overweegt om verlof tot opgraving te vragen, maar dat u daar bezwaar tegen hebt. En verzoeken om de brief in archief te houden tot het moment dat er een aanvraag komt. U bent dan altijd ingedekt.

U kunt ook de beheerder van de begraafplaats vragen om u een seintje te geven, als die iets hoort over een voornemen tot opgraving.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, een verkeerd bedrag, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >