Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Bijbetaling voor extra lange 'standaardkist' DELA

12 september 2002

Vraag nummer: 1074 (oude nummer: 1409)

Thu, 12 Sep 2002 21:11

Geachte heer van der Putten,

Enige tijd geleden is mijn oom overleden. Het was een lange man die, zo later bleek, niet in de standaardkist waarvoor hij via de DELA was verzekerd paste. De DELA heeft mijn tante een bedrag van ruim 400,- euro extra in rekening gebracht terwijl hij volledig verzekerd was voor een standaardcrematie (inclusief kist). De uitvaartondernemer heeft mijn tante wel meegedeeld dat mijn oom vanwege zijn lengte 1.98 mtr niet in een standaardkist paste, maar het is toch vreemd dat zij dan zo'n groot bedrag moet bijbetalen. Heeft u deze klacht al eerder gekregen en moet zij dit bedrag zonder meer betalen?
Alvast bedankt voor uw advies.

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Nee, ik heb deze klacht nog nooit eerder gehoord. Ik kan me best voorstellen dat een extra lange kist nodig is, maar kan me nauwelijks voorstellen dat zo'n kist zo veel duurder is of moet zijn.
De standaard kist die normaal gebruikt wordt kost qua inkoop voor een grote organisatie als DELA - schat ik - niet meer dan 100,- euro. En extra lange kist zal wel duurder zijn, maar niet zoveel duurder dat dit een verschil van 400,- euro rechtvaardigt. Als het tenminste om een kist van een eenvoudige uitvoering gaat. Nu mag men aan een extra kist ook wel iets verdienen, omdat het toch weer extra handelingen, opslag, administratie enz. vergt. Maar naar mijn indruk is dit toch ook wel een groot verschil.
Het hangt ook af van de polisvoorwaarden van DELA: staat daar in dat men een standaardkist vergoedt en wat is dan de omschrijving van een standaardkist? Een eenvoudige uitvoering, of een gebruikelijke maat?
Ik zou DELA gewoon eens om opheldering vragen; het kan zijn dat er toch een extra 'luxe' kist is gekozen omdat er in de eenvoudige categorie kisten geen exemplaren in bestaan. Zoiets kan ik me voorstellen.
Mij lijkt ook dat zoiets vooraf besproken moet worden, bij het regelen van de begrafenis en niet pas achteraf blijkt uit de nota.
Kortom, ik zou het gewoon eerst eens bespreken. Ik ken DELA als een organisatie die het gewoon keurig wil regelen en er niet per se op uit is om mensen geld uit de zak te kloppen. En er kan een goede reden voor zijn. Maar laat men het maar eens vertellen.
Mocht het antwoord u niet tevreden stellen, dan kunt u de kwestie ook voorleggen aan de nieuwe Ombudsman Uitvaartwezen. Hoe u die kunt bereiken en hoe u de zaak kunt voorleggen, kan DELA u vertellen.

mr W.G.H.M. van der Putten

12 september 2002

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder