Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Zwager plaatst geen grafzerk

26 oktober 2007

Vraag nummer: 5014 (oude nummer: 9817)

Geachte lezer,

In hoeverre is de familie verantwoordelijk voor de vormgeving van het graf.
Mijn zus 50 jr is 15 maanden geleden begraven haar graf is onverzorgd en er is zelfs nog geen steen geplaatst. Haar man wenst geen inmenging hierin. Wat zijn onze rechten als naaste familie

Antwoord:

Geachte heer of mevrouw,

Als naaste familie bent u in het geheel niet verantwoordelijk voor de vormgeving van het graf van uw zus.
Alleen de persoon op wiens naam het graf staat, heeft recht om een steen te plaatsen. Of om te besluiten van dat recht (nog) geen gebruik te maken.
U hebt ook geen rechten ten aanzien van het graf en kunt de plaatsing van een monument niet afdwingen.

Maar misschien kun u de zaak wel bespoedigen door eens rustig - en niet boos of geïrriteerd - met uw zwager te overleggen wat hij met het graf wil. Of dat een goede vriend des huizes laten vragen, die er wat verder van af staat.
Er is misschien wel een heel praktische of feitelijke reden waarom er nog geen staan staat. Misschien kan uw zwager de hoge kosten op dit moment gewoon niet opbrengen, bijvoorbeeld. Misschien laat zijn rouwproces niet toe dat hij er helder over denkt. Misschien zijn er heel andere dingen die een rol spelen. Heeft is uw zus enkele jaren geleden verliefd geworden op een ander en heeft haar man na haar dood liefdesbriefjes gevonden en weet hij dat geen plaats te geven. Ik noem maar een aantal theoretische mogelijkheden.

In ieder geval heeft het een reden. Als u de reden ook weet, kunt u misschien als familie een oplossing bedenken.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans mijn ervaring tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718).

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder