Verbleekte grafsteen
3 oktober 2013
Vraag nummer: 35803
Sinds 7 september 2013 is ons dubbele zerk geplaatst en in december 2013 constateerde ik witte vlekken (verbleekt) op de natuursteen. Dit is aangekaart bij de natuursteenbedrijf en zouden we het nog een paar maanden aankijken hoe dit eruit zou zien. Begin van de zomer is er een medewerker komen kijken en kreeg ik het verhaal, dat het om natuursteen gaat en dat dit kan gebeuren. Ze hebben dit 'behandeld', maar ik ben hier niet tevreden over omdat het lijkt, alsof er niks is aan gedaan. Bij mijn schoonouders zie ik geen witte vlekken. Wat zijn mijn rechten?
XX
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Ik neem aan dat u 2012 bedoelt.
Ik zou u adviseren om de rekening van de steenhouwer nog niet helemaal te betalen, om hem scherp te houden om met een oplossing te komen.
U moet ook eens nagaan of dit bedrijf is aangesloten bij een brancheorganisatie, die een geschillenregeling heeft. Als u er met het bedrijf niet uitkomt, kunt u het geschil voorleggen en kijken een passende oplossing of compensatie.
Maar ik zou eerst eens een paar goede foto's maken van de zerk en die bespreken met andere natuursteenbedrijven, om met een objectief oordeel te komen. Gaat het om vlekken of een soort verkleuring die vaker voorkomt, die 'normaal' is, die na verloop van tijd wegtrekt of juist verergert. Als u van meerdere kanten hetzelfde hoort, kunt u vragen om dat ook eens op papier te zetten en te gebruiken in uw overleg met het natuursteenbedrijf. U hebt toch een neutraal advies van deskundigen nodig, om de zaak voor te kunnen leggen aan een geschillencommissie of te gebruiken bij een andere klachtenregeling.
Misschien hebt u ook een rechtsbijstandverzekering die u kunt inschakelen, maar ook dan is een deskundigenrapport nodig. Verklaringen als 'Ik vind het niet mooi' leggen zakelijk niet zoveel gewicht in de schaal als dat andere bedrijven of deskundigen zeggen 'Dit had men zo nooit mogen leveren' of 'Dit is helemaal verkeerd behandeld'.
Zie ook vergelijkbare vragen in de subrubriek 'Grafsteen / monument'.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten