Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Streep in glas grafmonument

30 juni 2022

Vraag nummer: 65131

Goedemiddag,

Graag zou ik u advies willen of vragen of we hiermee nog in ons recht staan.

Wij ontvingen vorige maand ons monument grafsteen/ van ons zoon. Zijn grafsteen is van glas met een prachtig foto van hem erop. Bij het bekijken ervan zag ik echter een grote dikke streep horizontaal en nog een verticale streep klein stukje.
Ik vond dat op dat moment erg jammer en was ook teleurgesteld, heb het aan alle kanten bekeken en zelf dacht ik dat het een tape-streep was die bv niet goed schoongemaakt was en bij het scannen van foto erin gebrand was..
Gelijk mail gedaan naar betrefende steenhouder waar we ons steen/glas besteld hadden en zij mailden ons terug dat dit een lichtonderbreking was. Het hoorde zo. Als de zon schijnt dan zie je dit.
Hier waren wij niet mee eens, kortom, we vinden het oerlelijk, zeker gezien ons zoon op een zonnige plek staat.
Hierover zijn we totaal niet ven te voren over ingelicht en had dan ook graag de keuze willen hebben of ik dan wel een glas-afbeelding wilde..

ondertussen heb ik op meerdere graven gekeken naar glasafbeeldingen en zie daar geen lichtonderbreking van een streep ofzo.
Het is gewoon deze firma die wel met deze grafsteen glazen werkt..

hebben wij hier een punt of staan we hier totaal niet sterk in en moeten wij dit maar accepteren en gewoon naar het graf gaan als de zon niet schijnt..? want dan zie je het niet en is hij prachtig..

met vriendelijke groeten.
Elles.

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Ik vind het ook vreemd dat er een grote dikke horizontale streep (en een klein verticaal streepje) in het glasmonument te zien is. U geeft een duidelijke beschrijving van het effect, alsof er een tape was ingebrand. Ik zou dit zelf ook ergerlijk vinden.

De vraag is, is hier sprake is van een tekortkoming in de levering door de leverancier, of niet. Is dit een fout, die er niet had hoeven zitten? Of is het bij dit type monument een standaard effect? Maar had men u dan op dit effect moeten wijzen, toen u het monument bestelde?

Als u de rekening nog niet of niet helemaal betaald hebt, zou ik nog even wachten met betaling tot deze kwestie is opgelost.

De verklaring van de 'lichtonderbreking' kan ik niet beoordelen. Ik ben maar een eenvoudige jurist. Maar als dit een standaard of veel voorkomende verschijnsel is bij het soort of type monument dat u hebt uitgekozen, had u er eigenlijk wel over geïnformeerd moeten worden, lijkt mij.

Als het heel erg standaard is en iedereen dit dood-normaal vindt, zou u dat bijvoorbeeld ook op internet moeten kunnen vinden.

Als de steenhouwer zegt dat dit heel normaal is, zou men u een lijstje moeten geven van andere glasmonumenten die door dit bedrijf geleverd zijn, waarbij u zou kunnen kijken of het daar ook zichtbaar is of niet. Niet 1 of 2 andere monumenten, maar een stuk of 10. Als u 5 of 10 andere monumenten bekijkt, waar het ook zo is, hebt u er misschien meer vrede mee.

Ik zou foto's van het monument maken, terwijl het effect zich voordoet. Een foto's zonder het effect, als het niet zonnig is of u een andere invalshoek neemt. Dan zou u die foto's eens kunnen voorleggen aan andere steenhouwers en hun indruk van de situatie vragen. Of dat hier sprake is van een effect dat zich altijd voordoet en niet te vermijden is, of niet.

U kunt nagaan of het betreffende bedrijf is aangesloten bij een branchevereniging die een klachtenregeling heeft. Ik adviseer trouwens altijd om alleen in zee te gaan met bedrijven die klachtenregelingen kennen.

Als u een rechtsbijstandsverzekering hebt, zou u die kunnen inschakelen. Maar dan moet u ook eerst zelf informatie bijeen rapen, zoals foto's van het monument van uw zoon en van andere vergelijkbare monumenten die dit effect niet vertonen.

Zie vergelijkbare vragen in de subrubriek 'Grafsteen / monument'.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder