Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Plaatsing van grafsteen een en al ellende

8 juni 2020

Vraag nummer: 60957

geachte, hierbij stel ik de vraag. omdat ik hem nergens terug kan vinden.na het overlijden van mijn vader zijn vriendin heeft hij er voor gezorgd dat er een grafsteen geplaatst kon worden, dit heeft hij zelf bekostigd.
als eerste werd de grafsteen pas na een jaar geplaatst , terwijl er was afgesproken dat de levering en plaatsing totaal 5 maanden zou zijn. na een jaar eindelijk is de grafsteen geplaatst, er is in contract opgenomen dat het graf ondersteund zou worden middels fundatie palen. na het plaatsen van de grafsteen, kwamen wij tot de conclusie dat ten eerste het graf scheef lag, als 2de dat er op diverse plaatsen met siliconen kit was gewerkt en deze was afgeveegd op de steen zelf wat vette doffe plekken veroorzaakte en dat de steen beschadigd was. en als klap op de vuurpijl kreeg mijn vader te horen dat het graf niet op fundatie paaltjes was gezet, want dat mocht niet van de beheerder zoals werd mede gedeeld, bij navraag gedaan te hebben bij beheerder. bleek dat dit helemaal niet zo was, dus hebben we de leverancier van het graf benadert en gevraagd wat hij er aan ging doen. na veel gezeur eindelijk. er zou opnieuw een stenen plaatser komen om de fundatie paaltjes te zetten en om het graf opnieuw recht te zetten en de siliconen kit te verwijderen. mijn vader heeft gevraagd om daarbij aanwezig te willen zijn, dit werd hem verboden, en dan dezelfde week wordt hij gebeld dat alles is gecorrigeerd en dat ze klaar zijn. bij controle bleek dat er nu butsen in de plaat gekomen zijn, en dat het graf uit het midden is geplaatst en dat er tevens de 2 zij balkjes van graniet gebroken zijn, de bovenplaat nu deels los ligt en op knakken staat,(heb ik daar even twee houten wiggen tussen gezet voor ondersteuning) de fundatie palen zijn wederom niet geplaatst, dit was afgesproken met de beheerder en de graf plaatser. op een rvs plaat die op het graf aanwezig is is dermate beschadigd dat die vervangen moet worden voor een ander, (hele diepe krassen) het graf tevens niet horizontaal ligt maar compleet uit het lood is geplaatst. vervolgens weer contact opgenomen, uiteindelijk is er weer een ploeg geweest deze heeft de fundatie paaltjes erin gezet maar op dusdanig manier dat het geen steun geeft aan het graf, en voor de rest is er niks meer aangedaan en is alle schade er nog, gevraagd wat de leverancier hier aan ging doen en zijn antwoord was geheel niks meer, heb ik gezocht naar een klachten contact, daar is deze leverancier niet bij aangesloten, kunt u mij verder helpen welke stappen te ondernemen vriendelijke groet ed mallekoote

Antwoord:

Geachte heer,

U doet nu achteraf wat u vooraf had moeten doen: onderzoeken of het betreffende bedrijf is aangesloten bij een brancheorganisatie en een klachtenregeling. En pas als u wist dat het antwoord 'Ja' was, met dat bedrijf zaken doen.

Als ik uw verhaal lees, denk ik dat uw vader dit niet hoeft te accepteren. Ik denk dat hij gewoon zijn geld terug moet krijgen. Want dit is - zoals u al schreef - een en al ellende. En het ziet er niet naar uit dat het ooit in orde komt.
Kortom, gewoon geld terug vragen.

Als uw vader of een ander betrokken familielid een rechtsbijstandsverzekering heeft, kunt u die inschakelen.

Als u geen verzekering heeft, kunt u zelf een advocaat zoeken. Maar dan bestaat het risico dat de kosten hoger gaan worden dan de schade.

Als u recht hebt op gesubsidieerde rechtshulp, kunt u het Juridisch Loket in uw stad of regio om hulp vragen.

Ik adviseer u om duidelijke foto's van de situatie te maken.

Zie ook andere vragen over schade, aansprakelijkheid en fouten bij de plaatsing in de subrubriek 'Grafsteen / monument'.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder