Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Grafsteen niet geleverd (wat is gebruikelijke levertermijn?)

15 oktober 2015

Vraag nummer: 43981

Op 17 april is mijn man overleden en op 22 mei heb ik een grafmonument besteld. Bij bestelling is mij gezegd dat, als ik vandaag nog een aanbetaling doe, de steen meteen besteld wordt. De zelfde dag heb ik de aanbetaling overgemaakt. Toen is mij verteld, dat de steen begin september geleverd wordt.
Na navraag begin september was het midden september. Midden september was het begin oktober. Begin oktober is mij verteld dat in deze week een levering binnen komt, en men dacht dat mijn steen erbij zou zijn. Gisteren weer gebeld. Nee mijn steen was niet erbij. Na navraag wanneer deze geleverd wordt, kreeg ik als antwoord " dat weet ik
niet". ???
Lijkt mij toch echt onwaarschijnlijk dat een bedrijf niet weet wanneer de volgende levering is. Wat is een levertermijn betreffende grafmonumenten? Stel ik moet nu nog 4 a 6 weken wachten, kan ik de steen afbestellen en mijn aanbetaling van € 750 terug vragen?
U begrijpt dat een grafmonument ook een heel emotionele aangelegenheid is, en het graf van mijn man in orde wil hebben, zo dat ik alles een plekje geven kan. Nu is dit niet mogelijk, aangezien het graf niet gereed is.
M.v.g.

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Ik begrijp het probleem en snap dat u het graf zo snel mogelijk in orde wilt hebben, maar dit is niet ongebruikelijk of vreemd. Grafstenen worden tegenwoordig vaak vervaardigd in China of een ander lage lonen-land, waardoor de kosten ook binnen de perken blijven. Een grafsteen is al duur, maar anders nog veel duurder.
De stenen worden per schip vervoerd, wat ook maakt dat het betaalbaar is. Maar een scheepsvracht als deze kan wel anderhalve maand onderweg zijn. Met tijdelijke opslag en overslag in tal van havens.

Bij een koop van een product van iemand die zelf verantwoordelijk is voor de productie en levering kun je zeggen: en nu maak en lever je binnen 2 weken, anders zeg ik de overeenkomst op. Bij een product als een grafsteen kan het best zijn dat de steen nu al ergens in een container in een tussenhaven staat, maar dat weet de steenhouwer mogelijk niet.
Om nu te zeggen: die steen moet binnen 2 of 4 weken geleverd worden, is onredelijk omdat de steenhouwer daar zelf waarschijnlijk weinig tot niets aan kan doen. Als u toch een termijn van uiterste levering wilt stellen, dan moet u eerder een termijn van 2 of 3 maanden aanhouden, omdat die termijn nog de tijd van het vervaardigen en transport en het plaatsen kan omvatten.

Of de overeenkomst überhaupt wel op te zeggen is door een lange(re) levertermijn, kan ik niet zeggen. Want dan moet ik eerst uw overeenkomst met de leverancier zien en diens eventuele algemene voorwaarden.

Maar ja, als u nu de overeenkomst zou opzeggen voor het geval dat de steen op 31 december niet geleverd is en dat nu tijdig aankondigt zodat de steenhouwer wel tijd heeft om maatregelen te treffen bij zijn eigen leverancier, dan heeft u op 1 januari ook geen steen van een ander bedrijf. En dan begint de lange levertermijn bij een andere leverancier waarschijnlijk weer van voren af aan. Of je komt bij een firma die niet in het buitenland laat vervaardigen, maar dat heeft waarschijnlijk ook weer consequenties voor de prijs.

Ik denk dat er weinig anders op zit dan gewoon maar af te wachten. Een steenhouwer heeft zelf ook belang bij een snelle levering door zijn eigen leverancier omdat hij dan minder klagende klanten heeft en ook sneller wat kan verdienen.

Het zou u misschien helpen als u zou weten dat een lange levertijd ook een voordeel kan hebben. Bij veel graven is het namelijk zo dat het gunstig is dat het monument niet zo snel na de begrafenis geplaatst wordt. Dan is de grond beter ingeklonken en is er minder kans dat de grafsteen op termijn gaat verzakken. Dat is een voordeel bij een nadeel.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Vergelijk offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartmarkt.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Bijvoorbeeld over een graf of een privé begraafplaats op eigen grond:


TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder