Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Beschadiging grafsteen


4 mei 2017

Vraag nummer: 50622

Geachte heer Van der Putten,

Mijn moeder is op 10-02-2017 overleden. Haar wens was om bij haar in 1989 overleden man bijgezet te worden. Bij het afhalen van de grafsteen heeft het bedrijf de steen beschadigd, nl. dat er een hoek aan de voorzijde gedeeltelijk afgebroken was (ca. 5 x 5 cm.) De steenhouwer kon gezien de beschadiging repareren. Bij bezoek aan de steenhouwerij stelde hij voor een stuk van de steen af te zagen. Hier zouden uiteraard geen kosten gemoeid zijn. Hiermede zijn wij akkoord gegaan. Na het plaatsen van de steen bleek dat hij de steen niet afgezaagd had, maar alleen de hoek gepolijst had, zodat je nu ziet dat de hoek terugloopt. Zijn gewijzigde aanpak is niet met ons gecommuniceerd wat natuurlijk vreemd is. Mijn vraag is nu: wat moeten/kunnen wij nu doen?

Bii voorbaat dank voor uw antwoord in deze kwestie.

Antwoord:

Geachte heer,

Ik kan u in een dergelijke kwestie geen concreet advies geven. Ik heb de beschadiging niet gezien en ik weet niet precies wat er met de steenhouwer is afgesproken en waar de ene of andere partij zich vergist over de inhoud van de precieze afspraak.

Ik kan in het algemeen mensen alleen adviseren om in zee te gaan met een bedrijf dat is aangesloten bij een brancheorganisatie die in een onafhankelijke klachtenregeling voorziet.

Voorts adviseer ik om klachten precies en volledig op te schrijven in een brief of e-mail en ook om afspraken in detail schriftelijk vast te leggen. U formuleert het zoals u denkt dat de afspraak is, stuurt het naar de steenhouwer en geeft hem bijvoorbeeld 48 uur tijd om te reageren als het niet zou kloppen wat u opschrijft. Reageert hij niet, dan wordt hij geacht er mee in te stemmen.

Wat in een zaak als deze ook kan spelen, is de kwaliteit van de steen. Als de steen van het bekende klassieke blauwgrijze Belgisch hardsteen is, die heel veel op begraafplaatsen gebruikt is en wordt, dan hebben we het over materiaal waar na verloop van tijd haarscheuren in komen. Dan is het geen fout van een steenhouwer als bij het optillen van een steen een hoekje er af valt. Dat is een natuurlijk iets bij dit soort steen. U moet eens overdag in de zon uw hand op zo'n steen leggen. Dat houdt u niet lang vol, want die steen is gloeiend. En 's nachts kan het afkoelen richting vriespunt. Zo'n steen krijgt te maken met enorme temperatuurverschillen binnen 24 uur. Dat werkt haarscheuren in de hand en dan hoeft een hoekje soms maar met een vingertipje aangeraakt te worden om af te breken. Dat is na ruim 25 jaar niet abnormaal.

Anders is het, als het gaat om een granieten steen. Daar komen niet zo snel haarscheuren in.

Als de aanpak van de steenhouwer volgens u afwijkt van wat afgesproken is, zou ik hem daarop aanspreken. Niet mondeling, maar schriftelijk, om een dossier op te bouwen voor het vervolg.

Ook zou ik adviseren om de rekening van een steenhouwer niet helemaal te voldoen, totdat het monument naar tevredenheid is geplaatst of terug geplaatst.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu 088 - 605 1219

Dag en nacht bereikbaar

JA NEE