Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Na afstand rechten direct ruimen of pas na verstrijken oorspronkelijke termijn?


16 januari 2008

Vraag nummer: 5130  (oude nummer: 10120)

Heer van der Putten,

Stel een familie heeft rechten op een familiegraf tot 2028. (uitgegeven in 2008 voor 20 jaar) In 2020 doet de familie afstand van het grafrecht. De gemeente wordt dan rechthebbende. De minimale wettelijke grafrusttermijn van 10 jaar is ruimschoots verstreken en dus kan de gemeente ruimen?
Of moet zij de termijn afwachten tot 2028? De familie heeft immers tot 2028 betaald en doet wel afstand van de rechten, maar het betaalde grafrecht wordt niet terugbetaald.

Bvd en hartelijke groet,

Cees Uittenbogaard

Antwoord:

Geachte heer,

Als afstand wordt gedaan van het grafrecht, kan het graf direct worden geruimd. Maar alleen als, zoals u terecht opmerkt, tevens de grafrustminimale wettelijke grafrusttermijn van 10 jaar verstreken is. Als die termijn nog niet verstreken is, moet daar op gewacht worden.

Dat er voor een langere periode betaald is, is niet relevant. Dat is nu juist de kern van de zaak. Afstand doen is afstand doen van het recht om het graf zo lang te laten bestaan als dat er voor betaald is.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, een verkeerd bedrag, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.

Heeft u op dit moment een
uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219
Dag en nacht bereikbaar



Nee, ga verder >