Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Na afstand rechten direct ruimen of pas na verstrijken oorspronkelijke termijn?

16 januari 2008

Vraag nummer: 5130 (oude nummer: 10120)

Heer van der Putten,

Stel een familie heeft rechten op een familiegraf tot 2028. (uitgegeven in 2008 voor 20 jaar) In 2020 doet de familie afstand van het grafrecht. De gemeente wordt dan rechthebbende. De minimale wettelijke grafrusttermijn van 10 jaar is ruimschoots verstreken en dus kan de gemeente ruimen?
Of moet zij de termijn afwachten tot 2028? De familie heeft immers tot 2028 betaald en doet wel afstand van de rechten, maar het betaalde grafrecht wordt niet terugbetaald.

Bvd en hartelijke groet,

Cees Uittenbogaard

Antwoord:

Geachte heer,

Als afstand wordt gedaan van het grafrecht, kan het graf direct worden geruimd. Maar alleen als, zoals u terecht opmerkt, tevens de grafrustminimale wettelijke grafrusttermijn van 10 jaar verstreken is. Als die termijn nog niet verstreken is, moet daar op gewacht worden.

Dat er voor een langere periode betaald is, is niet relevant. Dat is nu juist de kern van de zaak. Afstand doen is afstand doen van het recht om het graf zo lang te laten bestaan als dat er voor betaald is.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, een verkeerd bedrag, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder