Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Grafruiming op wens; verval van rechten?


1 februari 2008

Vraag nummer: 5182  (oude nummer: 10246)

Geachte mr W.G.H.M. van der Putten,

De ouders van mijn vader heb ik nooit gekend. Zijn moeder, mijn oma, is als laatste 40 jaar geleden begraven. Bij het overlijden van mijn opa zijn voor 60 jaar grafrechten gekocht bij de gemeente XYZ. (deze lopen nog tot 2018) De grafrechten stonden op naam van mijn vader.

Afgelopen maand is mijn vader overleden. Hij heeft altijd de wens uitgesproken om in het graf van zijn ouders te worden begraven. Dit is ook gebeurd! Het graf van zijn ouders is hiervoor geruimd. De gemeente XYZ claimt nu dat door het op onze wens ruimen van het graf van mijn grootouders, de grafrechten ook verlopen zijn en dat de 10 resterende jaren weg zijn?

Omdat de graflocatie in dezelfde familie blijft, zijn wij het hiermee niet eens. Wie staat er in zijn recht?

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
X X

Ps
Bij eventuele publicatie graag de plaatsnaam vervangen door XYZ

Antwoord:

Geachte heer,

Door het schudden van het graf, conform de mogelijkheid tot ruiming op verzoek in de beheersverordening van deze gemeente, wordt er niets gewijzigd aan de status van het grafrecht. De stelling van de gemeente dat door het schudden de grafrechten zijn verlopen, is volstrekt onjuist. Een van de kenmerken van het schudden van een graf is dat het tijdens de looptijd van het graf(recht) plaats vindt.

Indien de gemeente dit standpunt blijft houden, adviseer ik u juridische hulp in de arm te nemen. U hoeft dit niet te accepteren.

Zie vergelijkbare vragen in de subrubriek 'Graf ruimen'

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).

Zie over opgraven en herbegraven of cremeren ook:


---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, een verkeerd bedrag, de ene fout wordt veranderd in een andere fout, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover. Je wordt hooguit van het kastje naar de muur gestuurd en van de muur naar de kast, etc.

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >

Heeft u op dit moment een
uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219
Dag en nacht bereikbaar



Nee, ga verder >