Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Ex-vrouw vraagt grafrecht

10 januari 2008

Vraag nummer: 5106 (oude nummer: 10077)

Geachte heer,

Vorig jaar heeft in onze gemeente X een jongeman van 20 jaar zelfmoord gepleegd.
Zijn ouders lagen in scheiding en hebben -omdat zij dit wilden- beiden opdracht tot begraven gegeven. Onderlinge afspraak was dat beide hun deel van de begrafenis zouden betalen. De begrafenisondernemer heeft ons de naam van de man als rechthebbende doorgegeven. Wij hebben vervolgens het grafrecht op zijn naam geschreven.
Nu maakt zijn ex-vrouw bezwaar en heeft, omdat de man zijn deel niet betaalde, uit de gezamenlijke middelen de hele rekening en ook het afkoop onderhoud betaald. Wil nu het grafrecht op haar naam.

Heeft u misschien suggesties hoe we dit kunnen oplossen?

Met vriendelijke groet,

X
Team Burgerzaken

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Dit kan niet worden opgelost in de zin zoals de vrouw wenst. Als een grafrecht op naam van de man is gezet en een beschikking te zijner gunste is uitgegeven (een grafrecht moet schriftelijk worden gevestigd, als het om een eigen graf gaat), kunt u die beschikking niet eenzijdig intrekken.
De vrouw kan een bezwaarschrift indienen als uw gemeente weigert om het grafrecht op haar naam te zetten, maar dat is eigenlijk zinloos. Want de gemeente kan/mag niet anders.

Wie betaalt, doet er niet toe voor het toekennen van het grafrecht. Bovendien zijn de kosten uit gemeenschappelijke onverrekende middelen betaald, geeft u aan. Dus dat is geen argument.

De vrouw kan alleen in een civiele procedure jegens de man vorderen dat hij meewerkt aan overschrijving van het grafrecht van zijn naam op haar naam. Als ze nog in echtscheiding liggen, kan dat één van de aanvullende vorderingen van de vrouw in die procedure zijn.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

---

Een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Maar er staat altijd nog een fout nummer in de telefoongids. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, verkeerde bedrag, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.

mr W.G.H.M. van der Putten

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder