Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Onmin met gemeente over grafonderhoud

11 augustus 2021

Vraag nummer: 63470

Goedendag,
Ik heb een probleem met de gemeente Diemen. Het probleem is het onderhoud wat niet correct is uitgevoerd, of liever gezegd niet is uitgevoerd. De grafakte is opgemaakt op 7 juli 1977, en de afloopdatum is 7 juli 2057, ook het onderhoud loopt tot die datum is keurig afbetaald in 2007. Per 1 februari 2019 ben ik de eigenaar van dit familiegraf geworden, de vorige eigenaar was mijn vader ( overleden op 28-1-2019).
Ik ben in januari 2020 in contact gekomen met de heer B. van Mil ( opzichter team infra gemeente Diemen), en na 3 maanden kwam hij tot de conclusie na navraag dat wij inderdaad het onderhoud hadden afgekocht. Dit jaar herhaalde zich eigenlijk weer hetzelfde probleem, dat ik weer een melding maakte van het niet onderhouden van het graf, na meerdere keren heen en weer gemaild te hebben heeft hij op zijn laatste mail naar mij toe op 26 maart 2021 toe te hebben gegeven dat hij naar eigen onderzoek bij de Nieuwe Ooster begraafplaats erachter was gekomen dat inderdaad het onderhoud van de begraafplaats Rustoord, maar ook van het familiegraf onderhoud onder hun viel, dat wisten ze niet. Ik heb hierop gevraagd om een tegemoetkoming in het niet naleven van het contract wat in 2007 het laatst is gewijzigd.
Toen werd ik meteen overgeheveld naar een andere persoon, genaamd F. van Leeuwen, maar nu gaan ze zich schuilen dat zij pas sinds 2010 eigenaar van de begraafplaats zijn, en dat er nu pas geklaagd wordt, verjaring van 5 jaar is geweest en ga maar door. Ik ben meteen in mijn eerste jaar als eigenaar bezig geweest, dus vind dit niet een eerlijk antwoord op mijn vraag om een stukje tegemoetkomingen, wat vindt u ervan.

Antwoord:

Geachte heer,

De gemeente Diemen is volgens haar eigen site de eigenaar en zorgt voor de exploitatie van de begraafplaats Rustoord. De administratie en het technisch beheer wordt verzorgd door de begraafplaats De Nieuwe Ooster (DNO), van de gemeente Amsterdam.

Bij klachten kunt u zich richten tot de gemeente Diemen. Die is de eigenaar en daarmee hebt u als erfgenaam van uw vader een overeenkomst. Als telefonische contacten niet snel iets opleveren, adviseer ik om in dit soort kwesties zaken altijd op schrift te stellen en de gemeente Diemen per brief formeel in gebreke te stellen.
Juridisch is het inderdaad zo dat men alleen vorderingen kan instellen die 5 jaar terug gaan. Maar dan moet u ook kunnen bewijzen (als erfgenaam van uw vader) dat uw vader 5 jaar geleden al de gemeente Diemen aangesproken heeft om onderhoud uit te voeren.

Er is jurisprudentie over dit soort kwesties. Daarbij ging het om jaarlijkse (belasting)aanslagen voor onderhoud van graven, waarbij bleek dat gemeenten geen onderhoud aan graven uitvoerden. Toen vernietigde de (belasting)rechter de jaarlijkse aanslagen.

In uw geval is het niet zo makkelijk om een klacht voor de rechter te brengen, omdat de aanslag voor de afkoop voor 50 jaar al lang geleden is opgelegd. Dan biedt de aanslag geen houvast meer voor een rechtszaak.
Maar u hebt zeker recht om te klagen bij de gemeente Diemen en uitvoering van de afspraken te vorderen. En in principe ook om terugbetaling te verlangen voor dat deel van de betaling uit 2007 dat toegerekend kan worden aan het jaar of de jaren dat geen onderhoud is gepleegd.
Maar dan moet u wel kunnen bewijzen of minstens heel aannemelijk kunnen maken dat geen onderhoud is gepleegd. Het beste is het om ambtenaren eerst per e-mail uitspraken te ontlokken dat geen onderhoud is gepleegd. Dat is vervolgens een duidelijke basis van een vordering. Als de betreffende verantwoordelijke ambtenaar van DNO schriftelijk toegeeft dat sinds 2010 door DNO uw familiegraf niet (in opdracht van Diemen) is onderhouden, staat u sterk. Ik zou als ik u was ook een aantal foto's van het onverzorgde graf in verschillende jaargetijden maken.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Een uitvaart zoals u dat wilt, zonder compromisssen. Regel hier uw uw exclusieve begrafenis of crematie.

TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder