Zonder toestemming heeft de Gemeente de Rechthebbende gewijzigd 5


16 augustus 2017

Vraag nummer: 51683

Vandaag is eea nog vreemder geworden. Ik ben naar de begraafplaats gereden (op afspraak) om nog wat vragen te stellen. Waar ik de vorige keer keurig ben geholpen vertelde ze daar nu buiten, ga maar even zitten op het bankje buiten. Men wilde mij niet meer helpen op kantoor en liet doorschemeren van bovenaf op de vingers getikt te zijn. Letterlijk werd mij gezegd dat ze graag hun baan wilden behouden. Verder werd mij verteld dat er voor de begrafenis administratie 2 fulltime dames werkzaam waren voor Bergen en ik meen nog een begraafplaats. Deze dames zijn beide weg en nu moet 1 mevr. de administratie doen voor alle begraafplaatsen van de gefuseerde gemeenten. Een onmogelijke opgave maakte ik hieruit op. Verder is mij te verstaan gegeven door iemand uit Heiloo van de Gemeente, dat deze mevr. de wijziging in overleg met de Juridische afdeling heeft gedaan. Een brief nav mijn bezwaar zou naar mij onderweg zijn. Te Bergen NH wist men mij te vertellen dat, dit wat heeft plaatsgevonden, de afgelopen 25 jaar nog nooit is gebeurd. Hier legt men de schuld bij de Begrafenisondernemer die de formulieren aanlevert, zij vermeld op het opdrachtformulier wie de rechthebbende is en op de begraafplaats voeren ze dat gewoon uit. Ze vertelde mij dat dit formulier wordt ingevuld in overleg met de familie en zij gaan er derhalve vanuit dat het klopt en iedereen het er dan maar mee eens is. Ik ben familie en mij is niets gevraagd. Ze doen geen extra controle om te kijken of wat is ingevuld ook daadwerkelijk klopt. Wat op de begraafplaats alleen van belang is, is of zij het formulier hebben van de Gemeente waarin de Gemeente toestemming geeft het lichaam te begraven. Als ze dat hebben voeren ze uit volgens opdracht van de begrafenisondernemer die de papieren aanlevert. Dat gaat per mail, ook zonder handtekening van de opdrachtgever. Dat formulier is inmiddels wel in mijn bezit. Bvd Rob

Antwoord:

Geachte heer,

Dank voor de nadere informatie. Echter een verslag van dag-tot-dag is voor deze adviesrubriek weinig zinvol.

Eerst wordt een hoorzitting gehouden. Na de hoorzitting zal de commissie een advies uitbrengen. Aan de hand van dat advies zal het college van burgemeester en wethouders van de gemeente een besluit moeten nemen.

Ik heb interesse om te zijner tijd van u een afschrift van het nieuwe besluit van de gemeente (met advies van de commissie) te krijgen. Dat zal overigens waarschijnlijk pas over een maand of 3 het geval zijn.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.