Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Wijziging eeuwigdurende rechten

19 januari 2008

Vraag nummer: 5139 (oude nummer: 10141)

Mijn Beste,

Wij hebben problemen met de kerk.
Het betreft een familiegraf met eeuwigdurende rechten dat 2 jaar geleden in z'n geheel is verplaatst onder bepaalde voorwaarde.
Die voorwaarde zijn door beide partijen ondertekend.
Echter nu wil het bestuur ons een grafakte laten ondertekenen met hele andere condities.
Wij zien dit volstrekt niet zitten en weigeren te ondertekenen.
Wilt U zich eens buigen over deze kwestie en ons hierover telf. te woord staan zodat wij een en ander makkelijk kunnen toelichten?

Met vr. gr. Fam. Kxxxxx-Axxxx

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Als het grafrecht - zij het op een andere locatie - wordt voortgezet, is er geen enkele reden om een grafakte te accepteren die inhoudelijk afwijkt van de voorwaarden die golden op het moment van het vestigen van het grafrecht. Zoals ik telkens opmerk, in honderden andere vragen aangaande grafrechten: één partij kan een contract gedurende de looptijd van het contract niet eenzijdig veranderen. Zie bijvoorbeeld recent vraag 10126 'Kosten onderhoud begraafplaats'.

Ik kan mij herinneren dat u twee jaar geleden hierover al een vraag had, ik weet om welke begraafplaats het gaat. De betreffende begraafplaatshouder is aangesloten bij de Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen. En deze organisatie is aangesloten bij de Stichting klachteninstituut uitvaartwezen. Dan kunt u zich, als u er met de begraafplaatshouder niet uit komt, met een klacht wenden tot de Ombudsman uitvaartwezen. Zie de site http://www.klachteninstituutuitvaartwezen.nl/

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder