Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Weduwnaar van mijn moeder in hetzelfde graf


16 januari 2008

Vraag nummer: 5128  (oude nummer: 10118)

Mijn moeder is overleden in juni 1988. De grafrechten liggen bij haar toenmalige man, niet de vader van mij en mijn zus. Sinds het overlijden van mijn moeder is er veel gebeurd en het contact met deze man is al heel lang beƫindigd. Mijn zus en ik vinden het een onzalig idee dat de weduwnaar van mijn moeder straks in hetzelfde graf als mijn moeder ligt. Deze kans is zeer groot; in 1998 hebben wij bij de gemeente aangegeven graag de grafrechten te willen overnemen, maar de weduwnaar heeft ze nogmaals verlengd met 10 jaar. In juni 2008 zal dit opnieuw aan de orde zijn. Mijn vraag is of en hoe het mogelijk is om mijn moeder te opgraven en cremeren. De urn willen wij - ook gezien de afstand - dichter bij huis in een daarvoor bestemde muur laten plaatsen. Welke procedure moeten we doorlopen en welke kosten brengt dit met zich mee? Bovendien ben ik er bang voor dat hij nu al, bij leven, de grafrechten aan zijn dochter heeft overgedaan.

Alvast dank voor uw antwoord.

2 wanhopige en verdrietige zusjes

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Ik begrijp uw lastige positie, maar het is op zich heel legitiem dat de weduwnaar de grafrechten van het graf van zijn vrouw heeft en ook dat hij er later zelf begraven zal worden. Ook is het niet onlogisch dat later (een van) zijn kind(eren) de rechten overnemen van het graf waarin hun/haar vader en diens vrouw liggen.

Ik zie geen juridische mogelijkheden om dit veranderen.

Voor het laten opgraven en herbegraven of laten cremeren van de stoffelijke resten van uw moeder is de toestemming nodig van de rechthebbende op het graf. Nu is dat de weduwnaar, straks waarschijnlijk de dochter. U kunt proberen om in goed overleg die toestemming te krijgen. Ik zie nauwelijks of geen mogelijkheden om het af te dwingen.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, een verkeerd bedrag, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >

Heeft u op dit moment een
uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219
Dag en nacht bereikbaar



Nee, ga verder >