Wat was de prijs voor een dubbel graf 2 naast elkaar in 2002


15 februari 2017

Vraag nummer: 49676

In 2002 heb ik een dubbel graf gekocht. 2 naast elkaar. (Voor mijn 2 jong overleden gehandicapte kinderen) geschikt voor 2x2 personen blijkt nu .
En na verloop van de eerste termijn van 20 jaar moet er 4 x enkel tarief betaald worden voor verlenging, dat is nu 4 x 1043,00 voor 10 jaar.
2 x lege grafruimte teruggeven kan / Dan betaal je 2 x 1043,00 Zo blijft er ruimte onbenut die in het verleden wel al vooraf is betaald. Indien je de ruimte wel wil gebruiken, betaal je jarenlang 4x enkel tarief. Onbetaalbaar. Daarom wordt beschikbare ruimte ongebruikt gelaten. En moet er nieuwe grond gebruikt worden. Dit is geen duurzaam beleid.
Ik ben al lang in conflict hier over met de gemeente. Zonder resultaat.
Kan ik ergens op de site nog de regels en tarieven van 2000/2002 nog vinden. En als de gemeentelijke ombudsman, die nu de zaak in onderzoek heeft en heeft gerapporteerd naar de bestuurders van Hoogeveen, geen aanpassing van de tarieven kan bewerkstelligen. Waar kan ik dan nog mijn zaak in brengen.

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Als ik het goed begrijp hebt u in 2002 bij de gemeente Hoogeveen twee graven gekocht waarvan u blijkbaar niet wist of zich niet realiseerde dat het dubbele graven waren, voor 2 personen per graf. Uw jong overleden kinderen zijn in twee graven begraven, terwijl u hen ook samen in een graf had kunnen laten begraven.
U verwijt de gemeente nu geen duurzaam beleid, terwijl u zelf twee graven hebt gekocht. Dat is merkwaardig. De gemeente heeft u niet gedwongen om 2 graven te kopen, dat was uw eigen keuze.

U vraagt nu naar de regels en tarieven van de jaren 2000-2002. Het zou verstandig zijn geweest als u die zelf bewaard zou hebben. Als mensen een graf aanschaffen is het altijd verstandig om de akte van uitgifte, regels, voorwaarden en vergunning grafbedekking en dergelijke te bewaren. En de rekening en het betalingsbewijs.

In de jaren 2000-2002 plaatsten gemeenten hun verordeningen nog niet allemaal op internet. Maar ze zijn natuurlijk wel in het archief van de gemeente te vinden. U kunt ze bij de gemeente opvragen. Daar kunnen kosten aan verbonden zijn.

Een gemeentelijke ombudsman heeft niet de bevoegdheid om tarieven van een gemeente aan te passen. Dat kan alleen de gemeenteraad.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43

TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.