Levenslange grafrechten? (kindergraf uit 1935)


13 juni 2019

Vraag nummer: 58068

Geachte heer van der Putten,

Mijn grootouders liggen begraven op een voorheen katholieke begraafplaats die is overgegaan naar de gemeente.
Een van deze graven bestaat al sinds 1935 omdat er een overleden kind lag. Bij mijn weten waren die grafrechten voor eeuwig. Echter nu confronteert de gemeente de familie iedere 10 jaar met een rekening. Mag dat? Het gaat om Vianen ZH-U

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Levenslange - waarschijnlijk bedoelt u 'eeuwige' - grafrechten kwamen op katholieke begraafplaatsen in kleinere plaatsen in het midden en het zuiden van het land vroeger bijna nooit voor. Alleen, soms, in wat grotere steden. En soms ook in het noorden van het land.

Voor een kindergraf in de eerste helft van de vorige eeuw is een graf voor onbepaalde tijd - dat is de 'vaktaal' voor 'eeuwigdurende' graven - echt heel erg zeldzaam. Dus de kans dat daar sprake van is, is heel erg klein.

Wat in het verleden vaak gebeurde - en tegenwoordig vooral op kerkelijke begraafplaatsen ook nog wel regelmatig voorkomt - is dat een graf en een grafmonument niet geruimd worden als de verhuurde termijn verlopen is. Dat wekt de indruk dat bij bij zulke graven gaat om graven voor lange termijnen. Maar dat is onterecht. De omstandigheid dat een begraafplaatshouder een graf lange tijd niet ruimt, schept geen rechten voor nabestaanden.

Mijn voorstaande opmerkingen zijn feitelijk.
Nu de juridische benadering van uw vraag.

Als u meent dat een graf voor onbepaalde tijd is uitgegeven, zult u dat zelf moeten aantonen. Bijvoorbeeld door een grafbrief of overeenkomst voor dat graf te laten zien, of een kwitantie. De begraafplaatshouder - in dit geval de gemeente (Vianen is sinds begin dit jaar gefuseerd tot de gemeente Vijfheerenlanden) - hoeft niet aan te tonen dat er geen recht voor onbepaalde tijd is. U moet aantonen dat het er wel is, als u dat stelt.

Als u twijfelt, zou u kunnen vragen of de gemeente het reglement op het beheer van de begraafplaats en een tarieflijst van die voormalige RK begraafplaats, die golden in het jaar 1935, heeft. De kans dat de gemeente die heeft, is ook heel erg klein. Dat ligt dan waarschijnlijk niet aan de gemeente, maar aan de toenmalige parochie. De vrijwilligers bij een parochie hadden meestal niet het besef dat het zinvol zou kunnen zijn om oude papieren te bewaren. Was er een nieuw reglement of een nieuwe tarieflijst, dan werden de oude al snel weggegooid, want die waren toch niet meer geldig. Dat klopt, maar men vergat dat het om oude rechten vast te kunnen stellen, toch wel handig zou kunnen zijn om die oude stukken te bewaren. Bij gemeenten zijn er voorschriften welke stukken gearchiveerd moeten worden, maar bij kerkgenootschappen slechts beperkt (men moet wel een register van de begraven personen bijhouden en bij opheffing van de begraafplaats aan het gemeentelijke archief overdragen).

Ik vermoed dat de gemeente volkomen terecht rekeningen voor grafverlenging stuurt. Alleen als u documenten hebt die aantonen dat het om een graf voor onbepaalde tijd gaat, is dat niet het geval.

Zie over het behoud van een graf voor eeuwig ook:


Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >