Mag dat (niet waarschuwen voor ruiming graf)
10 januari 2008
Vraag nummer: 5108 (oude nummer: 10080)
mijn moeder is begrafen ,
in een gemeente graf .
mag de gemeente zomaar zonder fam te berichten het graf ontruimen ik weet wel dat het ongeveer de tijd was maar haden ze niet even een berichtje kunnen geven kleine moeite nu stond ik er in eens en weg was mijn moeder haar graf ik vind dit niet netjes maar vraag mijn af of het mag
Antwoord:
Geachte heer of mevrouw,
Wie een graf huurt, weet dat dit voor een bepaald aantal jaren is. Voor een gemeentegraf is dat meestal 10 jaar. Daarna mag het graf geruimd worden.
Een gemeente is niet verplicht om familie aan te schrijven om hen te informeren wanneer er geruimd gaat worden. Sommige gemeenten doen het wel, als zij namen en adressen hebben. Soms worden ook wel een paar maanden of een jaar tevoren bordjes bij het grafvak gezet om bezoekers van de graven te informeren.
Het antwoord op uw vraag of het mag, is dus ja.
Ik wil wel nog een opmerking maken. En dat is dat het soms voor een gemeente ook niet goed mogelijk is om familie aan te schrijven. Een gemeentegraf (een algemeen graf) staat niet op naam van een rechthebbende. Uitvaartondernemers die het graf bij de gemeente regelen, geven soms wel een contactpersoon op, maar soms ook niet. Een gemeente heeft dus niet altijd een adressenbestand. Het is dan ook moeilijk om nabestaanden op te sporen, want dat wordt een soort van genealogisch onderzoek. Dat behoort niet tot de taken van een gemeente.
Voor kerkelijke begraafplaatsen is het soms onmogelijk om nabestaanden op te sporen, omdat ze geen gegevens uit de Gemeentelijke Basis Administratie (de Burgerlijke Stand) krijgen. Dat is op grond van regels ter bescherming van privacy. Dat is stom, want het gaat er alleen maar om om die nabestaanden te waarschuwen. Maar toch mag het niet.
Wat helaas ook nog wel eens voorkomt, is dat de eigenaar van de begraafplaats één familielid aanschrijft, maar dat dat familielid het niet doorgeeft aan anderen. Omdat er weinig of geen contact binnen de familie is. Dat is jammer, maar daar kan een begraafplaatshouder weinig aan doen.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
----
Een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Maar er staat altijd nog een fout nummer in de telefoongids. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.
En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, verkeerde bedrag, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.
mr W.G.H.M. van der Putten