Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Algemeen graf, van wie is de steen?


11 januari 2008

Vraag nummer: 5112  (oude nummer: 10086)

In 2000 is iemand in een algemeen graf begraven, de begrafenis is geregeld door zijn vrouw. De steen is indertijd aangevraagd door zijn moeder, verondersteld in goed overleg. Als de huurtermijn is verlopen, schrijven wij de relatie (de vrouw dus) aan met de vraag of ze de steen wil behouden. Mevrouw is echter ernstig ziek en wil graag de steen later ook op haar graf, dus behouden. Dochter wil het "relatie zijn" voor die tijd overnemen. Nu is dit heel anders dan de rechten overschrijven, helemaal in combinatie met de steen. Kan zij overschrijven zodat zij over de steen beslist en is de steen dan ook echt van haar?

Antwoord:

Geachte heer of mevrouw,

Op een algemeen graf rust geen uitsluitend grafrecht en er is geen rechthebbende. (Sommige gemeenten hebben daar wel een alternatief voor, maar uw gemeente niet).
De persoon die de begrafenis heeft laten regelen, staat dan te boek als contactpersoon. Deze persoon - in de termen van uw gemeente: deze relatie - heeft ook de beschkkingsmacht over een grafsteen.

Er kan een andere contactpersoon worden ingeschreven, echter alleen als de vorige het vraagt (of als die overleden is en een opvolger zich meldt). Als de contactpersoon (moeder) nog leeft, kan alleen zij, en niet de dochter zelf - alhoewel zij er wel mee in moet stemmen - vragen of de dochter contactpersoon kan zijn. U moet de moeder er dan wel op wijzen dat zij dan niet meer de beschikking over de steen houdt, dat krijgt de dochter. Als de moeder op dat aspect geattendeerd is, kan zij zelf met de dochter een afspraak over de steen maken.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

---

Een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Maar er staat altijd nog een fout nummer in de telefoongids. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, verkeerde bedrag, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.

mr W.G.H.M. van der Putten

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE