executeur


8 december 2014

Vraag nummer: 40862

Graag wil ik weten welke documenten men nodig heeft als je tot executeur wordt benoemd bij een overlijden. Volgens mij is het een akte van sessie/ akte van overlijden/ akte van overlijdensverzekering/ akte levensverzekering. Klopt dit of heb je ook nog te maken met notaris/ rechtbank en opdrachtgever? Alvast hartelijke bedankt.

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Naar huidig recht moet een executeur worden benoemd in een testament. Onder oud recht kon dat ook in een codicil. Er zal dus moeten worden vastgesteld of er een geldige benoeming is gedaan. Dat zal de notaris doen die de opdracht krijgt om een verklaring van executele op te stellen. De executeur moet dan ook nog het executeurschap aanvaarden.
In de benoeming staan ook de rechten en de plichten van de executeur. Welke werzaamheden er moeten worden verricht hangt uiteraard ook af van de samenstelling van de nalatenschap

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.