Overeenkomst ziekenhuis met uitvaartondernemer; familie gebonden?


8 november 2003

Vraag nummer: 2629  (oude nummer: 3349)

Mevrouw, meneer
Ik heb vernomen dat het ziekenhuis in onze woonplaats een overeenkomst heeft met een uitvaartonderneming. Alle Waalwijkse(?) overledenen uit dat betreffende ziekenhuis worden overgedragen aan deze uitvaartonderneming.
De nabestaanden schijnen hier dan niets meer aan te kunnen veranderen.
Hoe kan dat en hoe kunnen wij dat voorkomen?
Wij hebben bijzonder slechte ervaringen met deze onderneming!
Vriendelijke groet

Antwoord:

Geachte mevrouw,

U bent baas over uw eigen overledene. U beslist welke uitvaartonderneming wordt ingeschakeld.

Echter, als de nabestaanden van een overledene niet direct te bereiken zijn, moet een ziekenhuis (en verpleeghuis, bejaardenhuis etc.) maatregelen treffen. Je kunt een overledene niet een hele dag in bed of in de stoel waarin hij/zij is overleden laten liggen. De overledene moet liefst zo snel mogelijk koel worden bewaard en worden verzorgd. Afspraken met verzekeringen e.d. zijn, dat als een ziekenhuis niet binnen 3 uur met nabestaanden in overleg kan treden over welke uitvaartonderneming wordt ingeschakeld e.d., een ziekenhuis zelf de overledene naar een eigen mortuarium brengt en aldaar laat verzorgen door óf medewerkers van het ziekenhuis óf een door het ziekenhuis ingeschakeld bedrijf. Zo’n bedrijf kan een in verzorging gespecialiseerd neutraal bedrijf zijn zoals CMO, maar ook een lokale of landelijke uitvaartonderneming zoals bijvoorbeeld Monuta of Dela. In Waalwijk is het blijkbaar ook een uitvaartonderneming.

U vraagt hoe u kunt voorkomen dat wanneer een familielid overlijdt in het ziekenhuis, de onderneming waar u slechte ervaringen mee hebt wordt ingeschakeld. Wel, dat lijkt me heel eenvoudig: bij de opname van de patiënt geeft u uitdrukkelijk aan dat als de patiënt tijdens de opname zou komen te overlijden, direct uitvaartonderneming X (die van uw keuze) gewaarschuwd moet worden. U moet het niet alleen zeggen: u moet er op toezien dat het opgeschreven wordt op het intake-formulier, en zo mogelijk zelf een briefje schrijven, waarbij u ook uitdrukkelijk aantekent dat u op dit punt afwijkt van de standaardregels en de algemene patiëntenvoorwaarden. En u moet het vervolgens zoveel mogelijk mensen van het verplegend personeel zeggen, natuurlijk pas tegen de tijd dat het einde nadert.
Hier kan het ziekenhuis niet omheen.
Zou er toch iets fout lopen, dan is het ziekenhuis aansprakelijk voor extra kosten e.d. En uiteraard bent u op geen enkele manier gebonden om met een uitvaartonderneming die u niet wilt, in zee te gaan. Ook niet om een eerste opvang en verzorging voort te zetten. Wél bent u gebonden, om als u geen goede maatregelen vooraf treft en als een dierbare overlijdt terwijl men u een halve dag niet kan bereiken, de kosten van het mortuarium met koeling en de eerste verzorging te betalen. Maar dat laat u helemaal vrij in de vervolgkeuze.

Zie overigens ook diverse gerelateerde vragen in de sub-rubriek Mortuarium/ rouwcentrum.

mr W.G.H.M. van der Putten

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >